تسلا الکترونیک

راه اندازی یک سرور پیامک با GoIP

GOIP SMS Server Installation on Centos 7 (Linux OS)

نوشته شده توسط :
مهندس محمد علی نکوئی

GoIP Gateway

درگاه های جی اس ام بر روی شبکه که تحت نام تجاری GoIP که به همین معنا میباشد محصولی از شرکت هایبترون و DBL تکنولوژی است که ارتباط بین شبکه موبایلی GSM و شبکه آی پی شما را برقرار می کنند. درواقع با قراردادن سیمکارت درون این دستگاه ها و اتصال آنها به یک سرور ویپ میتوانید چند خط FXO با استفاده از خطوط موبایل داشته باشید یا یک سرور ارسال و دریافت پیامک بسازید.
این محصولات که گاها به آنها جی اس ام مودم هم گفته میشود (در واقع جی اس ام مودم ها قابلیت ارتباط با شبکه ویپ و ارتباط صوتی را ندارند و این اصطلاح به اشتباه رایج شده است ) در مدلهای مختلف از تک سیم کارت ، 4 ، 8 ، 16 ، 32 سیم کارت و حتی بیشتر موجود هستند و میتواند آنها را تهیه کنید .
شرکت های مختلفی با برندهای دیگر نظیر این محصول را تولید میکنند ، ما در این مقاله بر روی راه اندازی این محصول متمرکز شده ایم هرچند این فرایند در سایر محصولات بسیار مشابه می باشد.
 

سرور پیامک چیست؟

گاهی پیش می آید که نیاز به ارسال پیامک از یک شماره سیم کارت را داشته باشید و پنل های پیامکی با سر شماره هایی مثل 5000 ، 1000 و 2000 به کارتان را نمی آید، گاهی به دلایل فنی ، گاهی امنیتی و غیره ، حتی ممکن است شما این تجهیز را درشبکه ویپ خود داشته باشید و بخواهید آن را به عنوان سیستم پیامکی اختصاصی خود استفاده کنید ، دلیل هرچه که هست به ما ربطی ندارد 🙂
جدا از شوخی ، سخت افزار GoIP به تنهایی یک مودم ارسال و دریافت تحت شبکه است و میتوانید با آن کارهای محدودی انجام دهید ، اگر میخواهید به برنامه ای خاص برای ارسال و دریافت پیامک وصل شوید ،پیام های خود را به یک سرور دیگر انتقال دهید ، یا پیامک انبوه بفرستید یا چندین مشتری و سرویس از یک خط یا چندین خط استفاده کنند یا پیام های شما را ذخیره کند، نیاز به یک سرور پیامک متصل به سخت افزار دارید تا این کارها را برای شما مدیریت کند.

تجهیزات GoIP قابلیت های بسیاری در شبکه های VoIP دارند که ما در این خودآموز به آنها نمیپردازیم و هدف ما پیاده سازی یک سرور پیامک با این تجهیزات است .

 

تجهیزات مورد نیاز

برای پیاده سازی یک سرور پیامک مطابق این خودآموز به یکی از محصولات GoIP مانند GoIP-1 ، GoIP-4 ، GoIP-8 ، GoIP-16 یا GoIP-32  نیاز دارید.

GOIP-4

GOIP4
SMS GATEWAY
VOIP GATEWAY
 

همچنین نرم افزار سرور پیامکی این شرکت هم نسخه لینوکسی و هم ویندوزی دارد که لینک دانلود آنها در ادامه مطلب آورده شده ، ما در این آموزش نسخه لینوکس را استفاده خواهیم کرد (نسخه ویندوزی که دیگه خیلی آسونه روم نمیشه آموزشش رو بزارم 🙂 ) برای همین شما نیاز به یک وی پی اس VPS یا سرور مجازی لینوکسی با سیتم عامل Centos یا Ubuntu  خواهید داشت ( ترجیحا Centos ) ، هرچند میتونید این کار رو با مجازی سازهایی مثل VMware نیز انجام بدید.

چند عدد سیمکارت ( ترجیحا همراه اول) که پین کدش رو غیرفعال کرده باشید هم لازمه ، سیم کارت ها رو داخل گیت وی قرار بدید و کابل شبکه اش رو وصل کنید و روشنش کنید به همین راحتی ، اگر تنظیماتش بهم ریخت یا پسوردش رو گم کردید میتونید با کلید پشت دستگاه تنظیمات و پسورد رو ریست کنید.

چند نکته مهم

اول از همه اینکه ما دستورات مرتبط با سیستم عامل CentOS 7 گذاشتیم ولی همه این دستورات معادل مشابهی در سیستم عامل های دیگه مثل Ubuntu  دارن ، میتونید یه سرچ بزنید.

دوم اینکه افزونه سرور پیامک این محصول کمی آپدیت نیس! یعنی برای ورژن های جدید بانک داده و وب سرویس ها مشکل داره ، کلا واسه MYSQL و PHP5 طراحی شده بوده ، اما جای نگرانی نیس ، ما تغییراتی توش میدیم که بتونیم با PHP7.2 و MariaDB هم به راحتی اجراش کنید

شروع کنید!

0 – سیستم عامل centos خود را به روز کنید
yum update
yum upgrade
1 – افزونه های Apache2 , PHP7.2 و MariaDB را نصب کنید
sudo yum install httpd
sudo systemctl start httpd.service
sudo systemctl enable httpd.service
sudo yum install mariadb-server mariadb
sudo systemctl start mariadb
sudo mysql_secure_installation
sudo systemctl enable mariadb.service
sudo yum install php php-mysql
sudo systemctl restart httpd.service
 
1.5 – افزونه های مورد نیاز سرور پیامک را نصب کنید.
yum install glibc.i686
yum install zlibc.i686
yum install krb5-libs.i686
 
2 – افزونه سرور پیامک را نصب کنید
cd /tmp
tar xvfz goip_install-v1.28.tar.gz
cd goip_install
./goip_install.sh
wget http://dbltek.com/update/goip_install-v1.28.tar.gz

درحین نصب سوالاتی در مورد مسیر نصب وب سرور و بانک داده پرسیده میشود که به طور پیشفرض نیازی به وارد کردن آنها نیست و فقط پسورد بانک داده را باید وارد کنید

نکته : درصورتی که به هر دلیل نتوانستید فایل این افزونه را بر روی سرور مجازی خود دانلود کنید میتوانید این فایل را از اینجا دانلود نموده و سپس با یکی از ابزارهای انتقال فایل FTP مثل FileZilla به سرور خود منتقل کنید و سپس بقیه مراحل را دنبال کنید.

2.5- درصورتی که بانک داده MariaDB نصب کرده باشید باید توابع مربوط به آن را نیز اضافه کنید ، برای این کار تنها کافی است فایل های زیر را در مسیر زیر کپی کرده و فایل تنظیمات را ادیت کنید .

3- وب سرویس خود را مجدد راه اندازی کنید

service apache2 restart

4- اکنون باید با وارد کردن آی پی سرور خود در مرورگر و نوشتن /goip بعد از آن به صفحه لاگین پنل سرور پیامک دسترسی پیدا کنید

در غیر اینصورت مراحل قبل را بازنگری کنید

5-نام کاربری و پسورد شما root است وارد شوید!

6- در منو “System Manage” – “Provider Manage” یک سرویس دهنده اضافه کنید این تعریف سرشماره خطوط شما را مشخص میکند goip-4 gate way

7- در منو “System Manage” – “GoIP Manage“ یک GoIP اضافه کنید 

goip gateway

آی دی و پسورد عینا باید در پنل سخت افزار GoIP وارد شود و به ازای هر خط متفاوت است. در این قسمت میتوانید به صورت اتوماتیک برای تمامی خطوط این تنظیمات را انجام دهید ، کافی است تعداد خطوط را در قسمت Batch Lines وارد کنید تا سیستم به طور اتوماتیک به تعداد خطوط آی دی متغیر با پسورد و تنظیمات یکسان تولید و ذخیره کند.

سپس در پنل سخت افزار نیز به همین ترتیب پس از ورود آی پی سرور و آی دی و پسورد خط یک تنظیم شده در سرور، تنها با فشردن گزینه Auto Config Other Lines  در مسیر configuration -> SMS به صورت اتوماتیک ، بقیه خطوط به ترتیب تنظیم خواهند شد.

config goip4

8- در پنل سرور پیامک در مسیر  System Manage” – “GoIP Manage“ در صورتی که خطوط شما وصل شده باشند وضعیت آنها به LOGIN تغییر خواهد کرد و اطلاعات مربوط به پنل سخت افزار نمایش داده خواهد شد.

9-در صورتی که در مرحله قبل خطوط لاگین نشدند مراحل زیر را انجام دهید

سرور مجازی خود را ریست کنید تا تمامی سرویس ها از سرگرفته شوند

فایروال خود را موقتا خاموش کنید تا مطمئن شوید که پورت شما بلاک نشده

اگر افزونه Fail2Ban دارید سرویس آن را متوقف کنید

تست سرور پیامک

از منو send Message میتوانید به صورت تکی یا گروهی پیام ارسال کنید و یا پیام های دریافتی خود را درون Inbox مشاهده کنید ، همچنین میتوانید با دستورات USSD میزان شارژ سیم کارت و سایر خدمات مبتنی بر USSD را نیز دریافت کنید.

من وقتی به دنبال راه اندازی این مدل از گیت وی ها بودم متوجه شدم که منابع کم و گسسته ای در این مورد وجود دارد ، تصمیم گرفتم تا منابع را با هم ادغام کرده و تجربه خودم را نیز ضمیمه آن نمایم تا یک سورس مورد اطمینان برای شما و همه کسانی که روزی به این مطب نیاز خواهند داشت باقی بگذارم.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید لینک های منابع و فایل های مرتبط را که در ادامه آمده مطالعه کنید.

موفق باشید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

تفاوت ترانس حلقوی با EI
تفاوت ترانس حلقوی با EI

با توجه به سایز کوچک تجهیزات الکترونیکی، ترانسفورماتورها بزرگترین بخش یک مدار معین در نظر گرفته می‌شوند. هندسه یک ترانسفورماتور استاندارد که اندازه آن متناسب با جذر توان کل آن است، میزان کوچکی یک ترانسفورماتور را محدود می‌کند.

ادامه مطلب »
بررسی مزایا و معایب درایورهای روبردی DOB

درایورهای LED خطی به دلیل معماری ساده وکم‌هزینه بودن ساخت آن‌ها، سر و صدای زیادی در صنعت روشنایی به پا کرده‌اند. در این مقاله شما را با مزایا و معایب منابع تغذیه خطی‌ای که برای کاربردهای روشنایی LED طراحی شده‌اند آشنا می‌کنیم.

ادامه مطلب »
×

سلام

اگر نیاز به راهنمایی درباره محصولات و خدمات ما دارید از طریق واتساپ با متخصصین ما تماس بگیرید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟