تسلا الکترونیک

کاربردهای RFID در حوزه سلامت

RFID Applications In Healthcare

نوشته شده توسط :
مهندس محمد علی نکوئی

صنعت سلامت یکی از بزرگترین حوزه ها در بین تمامی حوزه های اقتصادی است . در ایالات متحده آمریکا آن را صنعت چند تریلیون دلاری میخوانند. این حوزه به طور متوسط در سال 2008 حدود 14.3میلیون شغل ایجاد کرده و امکان ایجاد 3.2 میلیون شغل دیگر نیز تا سال 2018 دارد . درحال حاضر این صنعت با رقابتی فوق العاده رو به رو است بعلاوه افزایش هزینه های عملیاتی و سطح بالای خطاهای پزشکی و افزایش سالخوردگی جمعیت بیماران نیز کار را دوچندان مشکل مینماید. برای مثال هزینه های درمانی ایالات متحده در حدود 5% درآمد ناخالص کشور در سال 1963 برآورد شده است. که امکان رشد 20 درصدی آن تاسال 2017 نیز میرود. به همین ترتیب هزینه های درمان کانادا در حال افزایش است .

کل هزینه بهداشت عمومی در سال 2000 حدود 6 درصد از GNP کشور را تشکیل میدهد و انتظار می رود این رقم تا سال 2020 به 7.1 درصد برسد . در استرالیا کل هزینه سلامت در بخش خصوصی و عمومی در حدود 10 درصد از GDP کشور تخمین زده شده یا در واقع رقمی معادل 65000 میلیون دلار در سررسید پرداخت سالانه. در همین راستا در حدود 1.5 میلیون نفر از مردم ایالات متحده آمریکا هر سال از خطاهای دارویی رنج میبرند و این موجب شده تا هزینه های حوزه سلامت در حدود 2.3 بیلیون دلار در سال 1993 و 3.5 بیلیون دلار در سال 2006 افزایش یابد. بسیاری از جوامع غربی سالخورده شده وجمعیت جوان آنها رو به کاهش است و آمار ها نشان میدهد که تعداد افراد مسن در آمریکا بین سالهای 2000 تا 2050 تا 135 درصد افزایش خواهد داشت و جمعیت بالای 85 سال سن تا 350 درصد رشد خواهد داشت ( شاید این گروه بیش از سایرین نیازمند سلامت و سرویس ها طولانی مدت هستند) . تمامی این موارد باعث افزایش فشار بر هزینه های حوزه سلامت است. در حال حاضر به خاطر بحران های اقتصادی چندین کشور با مشکلات زیادی در حوزه سلامت روبه رو هستند.

با وجود افزایش پیاده سازی تکنولوژی های مبتنی بر RFID در حوزه سلامت ، مطالعات تجربی کمی برای دستیابی به پتانسیل این تکنولوژی در حوزه سلامت انجام شده است. مقصود از این مطالعه این است تا به شروع و هدف گیری چنین تحقیقات تجربی در هر دو حوزه بررسی مقالات موجود و استفاده از یافته ها برای ارائه در مورد گرایش های جاری و جهت های آینده این حوزه کمک کنیم .

دستبند های RFID
کاربردهای RFID در بهداشت و درمان – دستبندهای شناسه بیمار

 

مقدمه:

 RFID تکنولوژی ذخیره سازی خودکار داده است که می تواند برای شناسایی الکترونیکی ، ردیابی و ذخیره اطلاعات در مورد گروههای تولیدی یا محصول بکار رود. تکنولوژی RFID شامل سه جزء اصلی است: تگ های TAG ) RFID )، خواننده Reader ) RFID ) و سیستم جمع آوری و مدیریت داده.

 تگ های RFID چیپ های برنامه ریزی شده کوچکی هستند که اطلاعات مربوط به کالا یا اشخاص را در بر دارند. تگ ها می توانند درون یا روی محصولات یا مواد بسته بندی شده ، روی کارت ، برچسب و حتی زیر پوست, قرار داده شوند.خواننده های RFID سیستم های ‘پرس و جو’ کننده هستند که سیگنال ها را به تگ می فرستند و پاسخ را دریافت می کنند . این پاسخ می تواند در خواننده ذخیره شود تا بعداً به سیستم جمع آوری داده منتقل شود یا بلافاصله به سیستم جمع آوری داده فرستاده شود.

سیستم جمع آوری داده شامل کامپیوتر هایی است که نرم افزار پردازش داده را اجرا می کنند ، که معمولاً با یک سیستم مدیریت اطلاعات بزرگتر شبکه شده اند. تکنولوژی RFID جدید نیست. قدمت آن به جنگ جهانی دوم ( در سیستم هایIFF )برمی گردد. در این تکنولوژی انتقال بسته های اطلاعات از طریق امواج رادیویی یا امواج الکترومغناطیسی صورت می گیرد، که در تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی ، توأم با گسترش تولید و تجارت جهانی, رشد نمایی داشته است و باعث شده است که تکنولوژی RFID برای مدیریت و ردیابی محموله های عظیم و فروش محصولات, مفید واقع شود. این تکنولوژی مانند تکنولوژی , IT طی سه دهه گذشته قوی تر ، کوچک تر و ارزان تر شده است.

از این تکنولوژی همچنین به عنوان ابزار شناسایی برای اهداف امنیتی و مدیریت زنجیره تأمین استفاده می شود.

فروشگاه های زنجیره ای مدرن با استفاده از تگ های RFID
فروشگاه های زنجیره ای مدرن Walmart با استفاده از تگ های RFID

در واقع به مجموعه ای از فناوری ها که در آن برای شناسایی خودکار افراد و اشیاء از امواج رادیویی استفاده می گردد Radio Frequency Identification یا RFID گفته می شود. RFIDبا استفاده از ارتباطات مبتنی بر فرکانس های رادیویی امکان شناسایی خودکار، ردیابی و مدیریت اشیاء، انسان و حیوانات را فراهم می نماید. عملکرد RFID وابسته به دو جزء Tag وReader است که جهت برقراری ارتباط بین یکدیگر از امواج رادیویی استفاده می نمایند.

سازکار عمکردی یک سیستم مبتنی بر RFID
سازکار عمکردی یک سیستم مبتنی بر RFID

 اصل اساسی همه سیستمهای RFID یکی است ، درون تگ ها یک تراشه و یک حافظه وجود دارد ، یک کارتخوان سیگنال رادیویی را می فرستد هنگامی که تگ RFID در معرض این سیگنال قرار میگیرد تغذیه می شود ، هنگامی که تگ تغذیه شد یک سیگنال رادیویی را به کارتخوان برمیگرداند اما در زمان برگرداندن سیگنال مدولاسیون را با یک پروتکل خاص تغییر میدهد و کارتخوان این تغییرات را متوجه شده و دیکد میکند. در واقع اصل اساسی عملکرد سیستم این است که که تگ امواج رادیویی را بازمیگرداند (میتوانید آن را به مانند یک آینه امواج رادیویی تصور کنید).محدوده خواندن سیستمهای RFID بسیار وسیع است و تنها به فرکانس تگ بستگی ندارد بلکه به عواملی چون حساسیت تگ و اندازه آنتن نیز بستگی دارد ،تگ های پسیو LF و HF اغلب محدوده عملکرد چندین سانتیمتر را ارائه می کنند اما تگ های پسیو UHF یا MICROWAVE تا محدوده عملکرد 10 سانتیمتر را ارائه می کنند

انواع تگ های RFID
انواع تگ های RFID

درواقع Tag ها وسیله شناسایی متصل شده به کالا، شیء یا فردی هستند که ما می خواهیم آن را ردیابی کنیم. Tag ها دارای اشکال و خواص گوناگونی می باشند که هرکدام متناسب با کاربردی خاص و شرایط محیطی و عملیاتی متفاوتی طراحی و ساخته می شوند که این تنوع ایجاب می کند تا در ویژگی های فیزیکی (ظاهری) و سایر عوامل موثر بر عملکرد، Tag ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

تگ ها از لحاظ سطح دسترسی به دو دسته read only(فقط خواندنی) و read-write(خواندنی-نوشتنی) تقسیم میشوند

  • تگهای فقط خواندنی read-only RFID tags :این تگها تنها امکان خواندن اطلاعات را دارند و شماره سریال آنها بصورت ثابت بوده که در هنگام تولید برنامه ریزی میشوند و امکان تغییر اطلاعات در آنها وجود ندارد
  • تگها خواندنی –نوشتنی read-write RFID tags:میباشد که این تگها دارای قابلیت ذخیره اطلاعات را دارد و اطلاعات موجود در تگ را میتوان به دفعات مجدد پاک کرده و نوشت.
  • تگهای یک مرتبه نوشتن و چندین بار خواندن: “write once, read many)”WORM)این تگها قابلیت تغییر اطلاعات برای یک مرتبه را در اختیار کاربر رقرار میدهد و بعد از آن تنها قابلیت خواندن اطلاعات را دارد.

از نظر نوع تامین انرژی تگ ها به دو دسته اکتیو و پسیو تقسیم میشوند. بعضی از تگها با باتری تغذیه می شوند و به این تگها اکتیو یا نیمه اکتیو می گویند ،تگ هایی که نیاز به باتری ندارند تگ های پسیو نامیده می شوند.تگ های اکتیو دارای یک فرستنده و یک باتری داخلی روی برد خود میباشند میباشند، باتری مدار تراشه را تغذیه کرده و تگ می تواند داده ذخیره شده را ارسال نماید.این تگ ها قابلیت فراهم کردن رنج عملکرد زیاد و دارای حجم حافظه زیادی میباشد.

تگ های پسیو دارای باتری نمی باشند و به جای آن توان خود را ازانرژی الکترومغناطیسی که از کارتخوان دریافت میکنند فراهم می کنند در واقع این تگ ها منتظر سیگنال ارسالی از کارتخوان می مانند ، کارتخوان انرژی را به آنتنی که این انرژی را به موج RF تبدیل میکند فرستاده و آنتن داخلی تگ این انرژی را از موج RF گرفته و با انتقال آن به تراشه آن را تغذیه میکند و سپس یک سیگنال برگشتی RF را ارسال میکند.این تگ ها دارای سایز کوچکتری بوده و محدوده کمتری را پوشش می دهند.

از نظر فرکانس کاری سیستم RFID در فرکانس های متعددی در حال استفاده است که هریک مزایای خود را دارند مثلا فرکانس های بالا تر برد بیشتری را باعث میشود اما هزینه تگ های فرکانس پایین بسیار کمتر و ساخت آنها ساده تراست.

فرکانس پایینLow Frequency (LF)125-120 kHz
فرکانس بالاHigh Frequency (HF)13.56 MHz
فرکانس مافوق بالاUltra-High Frequency (UHF)928-868 MHz
مایکروویوMicrowave2.45-5.8 GHz

 Reader ها وسایل الکترونیکی هستند که حضور Tag ها را در محیط تشخیص داده و اطلاعات ذخیره شده در آن ها را بازیابی می کنند. دستگاه Reader جهت شناسایی و خواندن اطلاعات شناسه رادیویی یا همان Tag استفاده می گردد. زمانی که تگ در زاویه فرکانس و برد آنتن Reader قرار گیرد امواج فرکانسی فرستاده شده از آنتن Reader توسط آنتن تگ جذب گردیده و شناسه فعال می گردد و اطلاعات و کد منحصر به فرد خود را به Reader بر می گرداند.

تاریخچه:

تاریخچه RFID

در سال ۱۸۴۶ میلادی میکل فارادی کشف می کند که نور و امواج رادیویی, بخشی از طیف انرژی الکترومغناطیسی هستند ، در همان سال دانشمند معاصرش جیمزماکسول نظریه میدان‌های الکترومغناطیسی را ارایه می‌دهد. این نظریه پایه و اساس تکنولوژی های بیسیم و برپایه میدان های رادیویی و مغناطیسی است.

در سال ۱۸۸۷ میلادی هاینریش هرتز، برای نخستین بار موفق به ارسال و دریافت موج رادیویی می‌شود و پس از او در سال ۱۸۹۶ میلادی مارکونی، نخستین کسی است که موفق می‌شود در دو سوی اقیانوس اطلس، امواج رادیویی را ارسال و دریافت کند . هرچند که به روایاتی، پیش از او نابغه میدان های مغناطیسی نیکولا تسلا دانشمند معاصر ادیسون این کار را کرده بود.

درسال 1935 میلادی در جریان جنگ جهانی دوم الکساندر روبرت واتسون وات رادار را اختراع میکند که پیشتر در 1922 اثر آن را چندین محقق به صورت تصادفی کشف کردند و موانع متحرک زمینی و هوایی را ثبت نمودند . در جریان جنگ جهانی دوم ، در سال 1944 میلادی دولت بریتانیا برای تفکیک هواپیماهای خودی از هواپیماهای دشمن از سیم پیچ های برزگی به اندازه یک چمدان مسافرتی بزرگ بر روی بدنه هواپیماها برای ارسال سیگنال شناسایی به رادارها استفاده نمود به این سیستم Identification Friend or Foe یا IFF میگفتند.

در سال ۱۹۴۸ میلادی ، هنری استاکمن، اندیشه به‌کارگیری RFID در ارتباطات را مطرح کرد که تحت عنوان “ارتباطات توسط قدرت تابشی” معروف شد اما با وجود مسایل لاینحل بسیار، تا حدود سی سال بعد، کاربردی نشد.

در دهه۱۹۶۰ میلادی ، پژوهش‌های بنیادی پیرامون به‌کارگیری فرستنده ـ گیرنده‌های یک بیتی برای کنترل کالا از طریق رادیویی آغاز شد

سرانجام در سال 1973 میلادی ماریو کاردولو مخترع آمریکایی تکنولوژی کنونی RFID را اختراع و ثبت نمود و از آن به بعد این تکنولوژی در سراسر دنیا در اشکال مختلف به کار گرفته شد . از جمله اولین مشتریان این تکنولوژی فروشگاه های زنجیره ای بزرگ Walmart در آمریکا بود.

مروری برمقالات منتشر شده در حوزه RFID :

در این راستا مقاله مرروی آقای ساموئل فوسو و همکارانش که به بررسی تمامی مقالات در این حوزه پرداختند مورد مطالعه قرار گرفت است.

این مقاله به صورت زیر دسته بندی شده است:

  • شرح وضعیت کنونی حوزه سلامت
  • فرصت های ایجاد شده توسط تکنولوژی اطلاعات IT)) در حوزه سلامت
  • بررسی برخی از نمونه مطالعات اجراهای آزمایشی برپایه RFID در حوزه سلامت
  • ارائه روش تحقیق
  • کار با زیرساخت دسته بندی و روشها
  • مفاهیم، محدودیت ها و مسیرهای پژوهشی آینده را مورد بحث قرار می دهند.
  • نتیجه گیری

دگرگونی های حوزه سلامت برپایه فناوری اطلاعات (IT) در زمینه RFID :

حوزه سلامت در حال حاضر قدرت اجرایی و قانونی برای استفاده موثر ازفناوری اطلاعات را بدست آورده است. که این موجب میشود که این حوزه سرویس های بهتری را بتواند ارائه دهد. درواقع پذیرش و استفاده از موثر از IT در حوزه سلامت یک هدف حیاتی در حوزه سلامت قرن 21 ام است. فناوری اطلاعات بسیاری فرصت های بسیاری را برای دگرگونی حوزه سلامت در طی تجارت مبتنی بر فرایند مهندسی مجدد ایجاد کرده است. این شامل کاهش اطلاعات ناکارامد ، دسترسی در لحظه متخصصان بالینی به اطلاعات بیمار برای تصمیم گیری بهتر ،بهبود کارآزمایی بالینی که باعث ارتقاء داروهای شخصی می شود، نظارت توسعه یافته جمعیت در سلامت عمومی و تحقیق در لحظه، ساده سازی فرایند ها برای افزایش شفافیت وکاهش اضافه بار مدیریتی ( که در برخی دیگر صنایع رخ داده است) ، ایجاد یک بازار جدید برپایه تکنولوژی های سطح بالا در حوزه سلامت و مشاغل مرتبط با آن ، کمک به کاهش خطاهای پزشکی ، ارتقاء سلامت ایمنی بیمار ، تسهیل پیوستگی مراقبت ، ارتقا ارتباط بیمار با پزشک ، افزایش تبادل اطلاعات و بازدهی بیمارستان و به طور کلی کمک به مدیریت کلی سلامت هر فرد.

برخی مطالعات برای نمونه پیشنهاد شده که استفاده از سیستم ضبط متقابل الکرونیک پزشکی در ایالات متحده یکی از آنها است. سازمان ها سلامت میتوانند جهت افزایش بازدهی گام بردارند که ممکن است باعث امکان کاهش هزینه های ایمنی در حدود 142 تا 371بیلیون دلار شود.

اخیرا ،تکنولوژی شناسه های رادیویی (RFID) ، تکنولوژی شناسه اتوماتیک و برداشت اطلاعات بیسیم ( AIDC) ،یک نوآوری مخرب و باز ، به عنوان موج بعدی نوآوری هاهستند که باعث دگرگونی حوزه سلامت خواهد شد.

برای مثال ، تکنولوژی RFID میتواند بیماران شناسایی ، ردیابی و به طور مرتب آنها را بررسی نماید. تکنولوژی یک معنی توسعه یافته از کاهش خطا ها در مراقبت از بیمار را ارائه میدهد ، مثل اثر نامطلوب داروها ، آلرژی ها ، خود درمانی های غلط، خطای میزان تجویز دارو.

کاربرد RFID در آزمایشگاه ها
کاربرد RFID در آزمایشگاه ها و انبار های دارویی

این ابزار باعث ارتقاء مدیریت تجهیزات سلامت حیاتی مانند پمپ های تزریق ، ویلچرها و غیره با استفاده از شناسایی در لحظه و ردیابی و مکان یابی میشود. تمامی این قابلیت های جدید با استفاده از تکنولوژی RFID دارای پتانسیل برای کمک کردن به ایجاد یک ارزش جدید در خدمات حوزه سلامت هستند. برای مثال تکنولوژی میتواند کاری کند که سهامدارن بتوانند تمامی حرکت های مرتبط با جمع آوری خون بیمار و فرایند انتقال خون ، که شامل شناسایی بسته های خون در نقاط جمع آوری است و همچنین ردیابی و مکان یابی فراورده ها از محل جمع آوری تا تجهیزات سلامت و انتقال خون به یک بیمار مشخص را ردیابی و مکان یابی کنند. همچنین این تکنولوژی باعث میشود تا راحت تر بتوان بیماران حاد را کنترل نمود.

تگ های حافظه دار برای کاربرد های تچویز دارو
تگ های حافظه دار برای کاربرد های تچویز دارو

مطالعات اخیر نشان میدهد که تکنولوژی RFID یک راهکار بررسی قابل اعتماد ، ردیابی ، مکان یابی و ردیابی محصولات دارویی است درحالی که امکان مدیریت مناسب حسابرسی و حوادث بین تجهیزات پزشکی و کارکنان سلامت را ایجاد میکند

در واقع محصولات دارویی تقلبی ، اکنون یک تهدید جدی برای سلامت بیمار به چندین دلیل هستند :

 1- آنها ممکن است محتوی عناصر خطرناک باشند ، 2- ممکن است باعث ضرر های مالی مهم برای شرکت های دارویی شود ، برخی تخمین ها در سال 2010 نشان میدهد که حدود 10 درصد فراورده های دارویی که سطح دنیا فروخته میشود تقلبی است، و بنابراین حدود 75 بیلیون دلار ضرر مالی در صنایع دارویی محاسبه شده است. مانند یک عقب افتادگی که اخیرا موجب شده که اکثر بخش های دولتی ایالات آمریکا ( برای مثال مدیریت غذا و دارو ایالت کالیفرنیا) دستورالعمل هایی را برای پذیرش صادر کنند که نیازمند این است که سازمان های دارویی شناسه واحدی را جهت ردیابی و رهگیری محصولات دارویی در طی زنجیره تامین ، تعبیه کنند. در نتیجه چنین عملی صنعت سلامت یک جذابیت دیگر را در زمینه پذیرش و استفاده از تکنولوژی RFID را تجربه کرده است. برخی مطالعات حتی چنین بیان میکنه که RFID تکنولوژی است که میتواند جان انسان ها را نجات دهد و باعث جلوگیری از خطاها شده و کاهش هزینه ها و افزایش امنیت را به دنبال داشته باشد. این سیستم باعث میشود تا فرایند های خسته کننده حذف شوند و به بیماران آزادی و کرامت بیشتری میدهد. به طور خلاصه .پروژه های دگرگونی برپایه RFID میتواند موجب تاثیرات فوق العاده ای شود به طور مثال ، افزایش مراقبت از بیمار ، ارتقاء امنیت بیمار و ایمنی بیمار و در نهایت افزایش بازدهی سازمانی. درنتیجه این امکان فراهم میشود که با تمرین در زمینه های جدید امکان توسعه قابلیت های بالاتر برای بهبود مدیریت هزینه ، تقویت امنیت بیمار و امکان اجرای قانونگذاری در سیاست های بیمارستان را فراهم می کند.

پتانسیل بالای عملیاتی و استراتژیک تکنولوژی در بازار سلامت ، به طور خاص ارزش بازار RFID از 5.63 بیلیون دلار در سال 2010 به 5.84 بیلیون دلار در سال 2011 افزایش یافته است. در نتیجه فقط حجم معاملات بازار جهانی برای دستگاه های شناسه خوان RFID و شناسه های RFID انظار میرود به رقم بی سابقه 8.9 بیلیون دلار در سال 2015 برسد.

نمونه ای از استفاده از RFID در مدیریت فرایند خشک شویی و استریل البسه
نمونه ای از استفاده از RFID در مدیریت فرایند خشک شویی و استریل ملحفه بیمارستانی

در سال 2011 ، تقریبا 150 میلیون شناسه RFID در زنجیره تامین حوزه سلامت به کار گرفته شده و پیش بینی ها نشان میدهد فروش شناسه های RFID تا سال 2019 به 1.43 بیلیون دلار خواهد رسید که در سال 2009 این رقم 94.6 میلیون دلار بوده است. چنین پرشی فقط به خاطر گستردگی و تنوع کاربرد های RFID در حوزه سلامت است، مثل شناسه گذاری داروهای پزشکی قابل عرضه ، مکان یابی لحظه ای کارکنان ، بیماران و اموال برای افزایش بازدهی و کاهش تلفات ، انطباق با نیاز های ایمنی و موجودیت تجهیزات و اموال.

اگرچه ، اساس عملکرد RFID پیچیده نیست . یک سیستم سادهRFID شامل شناسه های ( فعال ، غیرفعال ، نیمه فعال)است که به آنها تراشه های RFID یا فرستنده نیز میگویند که به عنوان یک حافظه دیجیتالی اطلاعات عمل میکنند که میتوانند جزئی از جسم فیزیکی باشند که قرار است مورد شناسایی و ردیابی قرار گیرد و یا به نحوی به آن متصل گردند. شناسه خوان RFID یا بازجوها با شناسه ها ارتباط برقرار میکنند و اطلاعات آنها را برای کامپیوتر میزبان یا سخت افزار میانی ارسال میکنند تا اطلاعات به زیرساخت های سازمانی منتقل شود. این فرایند آغازکننده وحامی تبادلات تجاری است.

مقایسه RFID و بارکد
مقایسه تکنولوژی RFID و بارکد

وقتی با تکنولوژی مشابه AIDC مقاسه میکنیم ( مثلا بارکد) ، تکنولوژی RFID طیف وسیعی از برتری ها را شامل میشود ، به طور مثال : شناسه واحد برای هر محصول ، عدم نیاز به رویت محصول ، خواندن چندین شناسه به صورت همزمان ، ظرفیت بالاتر ذخیره اطلاعات و امکان نوشتن و خواندن اطلاعات شناسه ها. هرچند هزینه بالای پیاده سازی تکنولوژی هنوز یک مشکل عمده برای فراگیر شدن و استفاده همگانی است ، امااین فاصله بین تکنولوژی و هزینه های پیاده سازی و به واسطه مزایای تکنولوژی RFID است. بعلاوه فقدان استاندارد مشترک و سطح کارایی پایین عملکرد RFID در یک محیط خشن همچنان مانع از پذیرش آن می شود.

سلامت مبتنی بر RFID : ( مطالعات آزمایشی ساده )

اخیرا چندین مطالعه آزمایشی برای ازریابی پتانسیل های مبتنی بر RFID در حوزه سلامت انجام شده است . برای مثال بیمارستان Bundang دانشگاه ملی سئول از تکنولوژی RFID برای افزایش کارایی برای مدیریت بهتر بیماران استفاده کرده است. همانطور که در بیمارستان بهداشت Presbyterian تگزاس در شهر دالاس در حال حاظربرای ردیابی و رهیابی بیش از 7000 آیتم ( شامل پایه سرم ، صندلی چرخدار و تخت بیمارستان) در بیمارستان استفاده میشود، و این مزایای فوق العادهای را باعث شده مانند کاهش اتلاف وقت پرستاران در حدود 15 درصد در هنگام جستجو برای ابزار ها و همچنین کاهش هزینه ماهانه 30000 دلار برای هزینه تجهیزات اجاره ای اضافی . بیمارستان ملی رویال ولورهمپتون سرویس سلامت در انگلستان نیز همچنین از سیستم مکان یابی و ردیابی بدون وقفه برپایه RFID برای مدیریت 3 کاربرد متفاوت با استفاده از کاربرد آن استفاده مینماید: ردیابی حرکت های بیماران و کارکنان ، مدیریت مکان تجهیزات شناسه گذاری شده و اطمینان از رعایت بهداشت دست. بیمارستان قصد دارد از این راه حل برای ردیابی بیماران از زمانی که در سیستم ثبت میشوند، بین بخش ها جابه جا میشوند و تا زمانی که تسویه حساب میشوند،برای ارتقاء بهره وری کارکنان با اشاره به این موضوع که هر بیمار به چه سرویسی نیاز خواهد داشت و غیره استفاده کند . به طور مشابه دانشگاه شبکه سلامت تورنتو در حال حاضر مشغول تست سیستم مکان یابی بلادرنگ برپایه شناسه های RFID است تا بتواند از انتشار و پخش عفونت ها جلوگیری کند و هرگونه عفونت موجودی را با ردیابی تجهیزات ، بیماران و کارکنان کنترل کند. یکی دیگر از کاربران تکنولوژی RFID دانشگاه بیمارستان jena است. تنها دانشگاه 200 ساله کلینیک در ایالت Thuringia آلمان از این تکنولوژی در ترکیب با پلتفرم SAP NetWeaver برای شناسایی ، ردیابی و مقایسه با دقت دارو به صورت بلادرنگ از داروخانه بیمارستان تا بیماران استفاده میکند. بدون شک این منجر به بهبود فرآیند درمان، افزایش کیفیت خدمات در مراقبت های پزشکی و بهبود ایمنی بیماران (به عنوان مثال کاهش اثرات داروهای غیر ضروری) خواهد بود.

مدیریت کارکنان با استفاده از شناسه و شناسه خوان های RFID
مدیریت کارکنان با استفاده از شناسه و شناسه خوان های RFID

با این تفاسیر،با وجود پتانسیل بالای عملیاتی و استراتژیک تکنولوژی های برپایه RFID در حوزه سلامت ، مطالعات تجربی کمی تاکنون برای ارزیابی پتانسیل های این تکنولوژی در حوزه انجام شده است. برای مثال یه مقاله مروی توسط Ngai و همکارانش در رابطه با این بوده که نشان دهد در تکنولوژی RFID تنها 3.6 مقالات کاربرد ها و مشکلات آن را در حوزه سلامت نشان میدهد ، در حالی که 17.8 درصد ، پر بیننده ترین مقالات در زمینه تکنولوژی RFID ، کاربرد ها و مشکلات مربوط به بخش ها خرد بوده است.بعلاوه اگر در حال حاضر یک مقاله مروی در زمینه تکنولوژی RFID را بخواهید (Ngai et al., 2008) و یا تکنولوژی RFID در زنجیره تامین(Sarac et al., 2010) و سلامت برپایه RFID ((Fosso Wamba 2012 را مطالعه کنید.یک مقاله جامع در رابطه با کاربردهاRFID و مشکلات آن خواهد آمد. بنابراین چنین مقاله ای تلاش اولیه برای برطرف کردن شکاف دانش موجود در مقاله است است. به طور خاص، این مطالعه ترسیمی بر مطالعات قبلی در مورد برنامه های پژوهشی تکنولوژی RFID میباشد و همچنین در مقاله موجود در تکنولوژی RFID برای دستیابی به اهداف زیر است:

1-توسعه زیرساخت مفهومی برای دسته بندی مقالاتی در زمینه کاربرد های RFID و مشکلات آن در سلامت .

2- استفاده از زیرساخت مفهومی برای دسته بندی و خلاصه سازی تمامی مقالات مشابه

3- توسعه جهت های توسعه آینده که بکارگیری و استفاده از تکنولوژی RFID به مانند تبدیل یک فرایند تجاری در حوزه سلامت است.

روش شناسی:

در این مطالعه ، یک روش که شناخته شده است شبیه به موردی است که توسط Ngai و Wat درزمانی که تجارت الکترونیک مورد مطالعه قرار میگیرد استفاده شده وقتی که یک CRM و داده کاوی را مطالعه میکنید. توسعه این مورد شامل یک زیر ساخت دسته بندی و یک خلاصه جامع از مقالات ژورنال مرتبط با کاربردهای برپایه RFID در حوزه سلامت است. برخی اعتقاد دارند که افراد آکادمیک و افراد فنی به طور یکسان از ژورنال ها برای بدست آوردن اطلاعات و توزیع یافته های جدید و ارائه بالاترین سطح تحقیقاتی استفاده میکنند. بنابراین پایان نامه های ارشد و دکترا ، مقالات کنفرانس ، مقالات کاری منتشر نشده و کتاب های درسی از این بازنگری حذف شده است.

چهارچوب زمانی برای این مطالعه ، مقالاتی را پوشش میدهد که در باره کاربرد ها و مشکلات برپایه تکنولوژی RFID در حوزه سلامت باشند که در بازه زمانی بین ژانویه 2000 تا دسامبر 2011منتشر شده اند.

این بازه زمانی 11 ساله انتخاب شد تا نماینده ای از کاربردها و مشکلات مرتبط با تکنولوژی RFID درحوزه سلامت از زمانی که تحقیق در باره این موضوع تازه است باشد. مخصوصا یک جستجوی جامع ترکیب چندین عبارت مطرح در باره RFID در دیتابیس های زیر شده است:

  • ABI/Inform Complete • Academic Search Complete • ACM Digital Library • Business Source Complete • Elsevier (SCOPUS) • Emerald • IEEE Xplore • Science Direct • Taylor & Francis.

انتخاب پایگاه های داده بر اساس دیتابیس های استفاده شده توسط Ngai و همکارانش بود که برای مطالعه مدیریت روابط مشتریان و داده کاوی استفاده شده بود. این انتخاب عمدی و حساب شده به ما این امکان را داد تا یک مرور جامع بر روی مقالات آکادمیک کار بردها و مشکلات برپایه RFID در حوزه سلامت را داشته باشیم ، جستجوی مقالات در بازه زمانی 18 دسامبر 2011 تا 5 ژانویه 2012 انجام شد که نتیجه آن 1548 مقاله بود. مرجع تمامی مقالات و خلاصه هایشان به یک نرم افزار مدیریت رفرنس به نام Endnote داده شد. پس از ان مقالات توسط همکاران ما در بازه زمانی 5 ژانویه 2012 تا 22 فوریه 2012 جهت ارزیابی با اهداف تحقیق ما و شناسایی مقالات تکراری غربالگری شد. در پایان این فرایند 88 مقاله به عنوان مقاله کپی یا مشابه مشخص شد و 972 مقاله براساس تحلبل خلاصه آنها حذف شد.

سر انجام در تاریخ 25 فوریه 2012 تا 8 مارس 2012 تعداد 488 مقاله باقیمانده به طور کامل توسط کمک نویسنده به ترتیب بررسی شد تا مشخص شود که کدام مربوط به کاربرد های RFID در حوزه سلامت و مشکلات آن نمیشود. بررسی ها نشان داد که 258 مقاله برای تحقیق ما نامناسب است و 15 مقاله نیز نویسنده ناشناس دارد. بین تاریخ 9 مارس تا 8 آپریل 2012 ، دو نفر دستیار نویسنده به طور مستقل بر روی تحلیل و بررسی و دسته بندی 215 مقاله باقی مانده وقت گذاشتند . سرانجام یک مقایسه بین دو دسته بندی انجام شد و اختلافات بررسی شد و به اجماع رسید. دسته بندی نهایی توسط آخرین دستیار نویسنده برای تصدیق بیشتر با توجه به زیرساخت طبقه بندی ما بررسی شد . این تحلیل و بررسی در 13 آپریل 2012 پایان یافت.

زیر ساخت دسته بندی:

برای این مطالعه ، یک زیرساخت دسته بندی بر پایه مطالعات اولیه بر روی تکنولوژی RFID توسعه داده شده است. در اصل ، با تمرکز بر این تکنولوژی در صنعت سلامت این زیرساخت توسعه یافته است. برطبق مقاله Fosso Wamba and Chatfield (2009) ،درک سطح ارزش بازار تجارت مبتنی بر RFID به چندین عامل وابسته است که یکی از مهمترین آنها هزینه ها است. (هزینه ها با سطح تلفیق با الکترونیک و تلفیق سازمانی و هزینه های آموزش نیروی انسانی و هزینه های سخت افزار هامتناسب است) مقاله فوق نشان میدهد که RFID دارای پتانیسل فوق العاده ای برای تحول فرایند های مرتبط با مدیریت بیمار است و برای آنها همان تکنولوژی نه تنها قادر است برنامه های کاربردی مربوط به مدیریت بیمار را تغییر دهد، بلکه قادر است برنامه های مربوط به مدیریت دارایی و مدیریت کارکنان را نیز تغییر دهد.

برپایه نظریات Van Oranje et al. (2009), Fosso Wamba and Ngai (2011), Fosso Wamba and Chatfield (2009), we ما یک زیر ساخت دسته بندی را توسعه دادیم که 3 دسته بندی کلی در حوزه کاربردها برپایه RFID که نفوذ خلق برتری های آنها به وسیله تکنولوژی RFID درحوزه سلامت بوده است:

مدیریت تجهیزات ، مدیریت بیماران ، کاربرد های مدیریت کارکنان

کاربرد های مرتبط این مدل نشان می دهد که تحقق مزایای استفاده از کاربرد های حوزه سلامت مبتنی بر RFID، با مشکلات کلیدی RFID تعدیل می شود ( به طور مثال مسائل تکنولوژیک ، مدیریت داده ها ، امنیتی و خصوصی ، مشکلات سازمانی و مالی).

ما استدلال میکنیم که کاوش کاربرد های مبتنی بر RFID ، شرکت هایی که به طور فزاینده ای در حال آگاه شدن از مشکلات برپایه RFID هستند و درحال اجرای راهکارهایی برای مقابله با آنها هستند که باعث میشود بخش عمده ای از سود این بازا نصیب آنان شود. برای مثال ما پیشبینی میکنیم که بیشتر سود ناشی از سیستم های برپایه RFID نصیب شرکت هایی شود که تغییرات مدیریتی درستی در مورد پروژه های RFID خواهند داشت.به طور مشابه شرکت هایی که کارکنانشان به اندازه کافی آموزش دیده اند تا از بستر های برپایه RFID پشتیبانی کنند نیز درآمد بالایی خواهند داشت.

مدیریت تجهیزات بیمارستانی با استفاده از RFID

مدیریت تجهیزات برپایه RFID :

مدیریت تجهیزات برپایه RFID به عنوان یکی از مهمترین راه های پیشنهاد شده توسط تکنولوژی برای کاهش هزینه های حوزه سلامت است . برای مثال تحلیلگران تخمین می زندد که هزینه تحمیلی ناشی از سرقت تجهیزات و منابع پزشکی در بیمارستان های ایالات متحده به سالانه 4000 دلار به ازای هر تخت میرسد.بنابراین این رقم برای به طور متوسط 975000 تخت خواب به رقمی معادل 3.9 بیلیون دلار در سال میرسد. پیاده سازی واستفاده صحیح از این تکنولوژی برای رهگیری و ردیابی تجهیزات پزشکی میتواند به شرکت ها کمک کند تا این هزینه ها را به حداقل برسانند .

مدیریت بیماران برپایه RFID :

تکنولوژی RFID پتانسیل فوق العاده ای در ارتقاژ مدیریت بیماران در زنجیره فرایندهای مرتبط با بیمار دارد . تکنولوژی به عنوان یک روش قابل اعتماد برای از بین بردن بسیاری از ناکارآمدی های مرتبط با بیمار شناخته شده است مثل خطا های دارو . برای مثال با استفاده از یک شناسه بیمار مبتنی بر RFID که تمامی تاریخچه اطلاعات بیمار در آن ذخیره شده است ، صاحبان مراقبت های بهداشتی در لحظه میتوانند اطلاعات بیمار را بازیابی کنندو احتمالات ممکن درمورد عدم سازگاری دارو را تشخیص دهند، که این موجب میشود که از اثرات نامطلوب دارو جلوگیری شود که این خود بخش عمده ای از مشکلات در حوزه سلامت را تشکیل میدهد. در ایالات متحده آمریکا ، تحلیلگران تخمین میزنند که بین 11 تا 15 مورد از هر 1000 آمریکایی در سال به دنبال مشاوره از یک مرکز بهداشتی در مورد اثرات نامطلوب دارو هستند.

مدیریت بیماران با استفاده از شناسه های RFID
مدیریت بیماران با استفاده از شناسه های RFID

 به طور دقیق تر ، مدیریت بیماران مبتنی بر RFID کاربرد های زیر را پوشش میدهد:

-شناسایی دقیق بیماران برای امنیت تجویز دارو

-اطلاعات حیاتی بیمار

-ردیابی و رهگیری بیماران مبتلا به زوال عقل

-حذف روش غلط برای جراحی بیمار

-ثبت اطلاعات پزشکی مبتنی بر RFID

-ردیابی نوزادان برای جلوگیری از سرقت و اشتباه

-پایش هوشمندانه تجویز دارو برای افراد مسن در خانه

– راه های مراقبت های مراقبت خودکار

-روش های مدیریت حسابرسی

-پایش مکان و شناسه بیمار برای انتقال خون

-شناسه بیمار برای جلوگیری از دوز اشتباه دارو

-فرایند زمان

-ردیابی و رهگیری بیمارستان برای نظارت بر جریان خون

-ردیابی بیماران برای اطمینان از دسترسی و کنترل بیماران روانی

-پرونده های قابل حمل و جاری و جامع

– ارائه اطلاعات در زمان واقعی در مورد شاخص های بهداشتی و نشانه های حیاتی

– ردیابی مواد مخدر و روش های انجام شده در هر بیمار

مدیریت کارکنان برپایه RFID :

مدیریت کارکنان برپایه RFID شامل کاربرد های زیر است:

-بهینه سازی زمان کارکنان

-جلوگیری از خطا

-افزایش بازدهی

-کاهش زمان فرایند ها

-شناسایی کارکنان

-نظارت برکارکنان

-ردیابی کارکنان

-بهینه سازی فرایند کار در بیمارستان

توزیع مقالات براساس سال انتشار:

براساس مقالاتی که ما بررسی کردیم، در سالهای 2000 ، 2001 و 2002 هیچ مقاله ای منتشر نشده است. فقط یک مقاله در سال 2003 و6 مقاله در سال 2004 و 10 مقاله در سال 2005منتشر شده است. در سال 2006 بایک جهش 28 مقاله منتشر شده و بعد از آن این روند صعودی حفظ شده، از 33 مقاله در سال 2008 به 42 مقاله در سال 2011 ، تنها در مواردی مثل سال 2007 با 26 مقاله و سال 2009 با 30 مقاله این مقدار تغییر داشته است. یکی از دلایل میتواند این باشد که Wal-Mart غول پیکر در سال 2003 فرمان پذیرش را صادر کرد، بنابراین باعث جلب بیشتر علائق برای تکنولوژی RFID شد. واضح است که مقدار مقالات منتشر شده در زمینه مرتبط با RFID در حوزه سلامت از اولین مقاله بازبینی شده منحرف شده است تا جایی که فقط یک مقاله بازبینی شده در مورد حوزه سلامت مبتنی بر RFID یافت شد.( یا 3.6 درصد در مقایسه با 5 مقاله از 17.8 درصد در مقیاس خرد)

توزیع مقالات براساس موضوع:

جدول دوم میزان پراکندگی مقالات براساس موضوع را مشخص میکند ، به وضوع مشخص میشود که بخش عمده مقالات موضوع مدیریت تجهیزات را پوشش میدهند ( 115 مقاله معادل 45.5 درصد) ومدیریت بیماران (105 مقاله ، 41.7 درصد)، ودر ادامه مدیریت تجهیزات (34 مقاله ، 13.3 درصد)

جدول سوم مزایای توزیع مقالات حوزه سلامت مبتنی بر RFID است ، واضح است که بیشترین مقالات در مورد افزایش بازدهی است (86 مقاله 43.43 درصد) ، رشد کیفیت سلامت مبتنی بر RFID به عنوان رتبه دوم با 67 مقاله (33.83 درصد) ، رشد مدیریت حوزه سلامت برپایه RFID با 45 مقاله در رتبه آخر (22.72 درصد) قرار دارد.انتظارمیرود دگرگونی سلامت برپایه RFID به طور قابل ملاحظه ای بر روی روند های تجاری ، کیفیت مراقبت از بیمار و هماهنگی با سهامداران تاثیرگذار باشد. در نتیجه منجر به اثرات فوق العاده ای در کارآیی و اثربخشی در حوزه سلامت خواهد شد.

جدول 4 توزیع دسته بندی مقالات را براساس مشکلات آنها در حوزه سلامت را نشان میدهد که بیشترین تعداد مربوط به ایرادات تکنولوژیک بوده (97 مقاله 39.27 درصد) و سپس مشکلات سازمانی و مالی (92 مقاله 37.24 درصد) و سرانحام مشکلات مدیریت داده و امنیت و حریم خصوصی (58 مقاله 23.48 درصد) بوده است. این سطح پایین از مقالات درباره مدیریت اطلاعات و امنیت و حریم خصوصی به عنوان نکته خاص از مشکلات در بین نگرانی های مربوط با نصب و استفاده از RFID میباشد.

دسته بندی مقالات براساس رویکردهای پرکاربرد:

 این دسته بندی مقالات براساس رویکرد در جدول 5 ارائه شده است. بخش عمده مقالات (109 مقاله 44.3 درصد) مقالات مرروی هستند، سپس مقالات آزمایشی و مدل ها (43 مقاله 17.47 درصد) و موارد مطالعاتی (39 مقاله ، 15.85 درصد).

بیشتر این مقالات جدا از اینکه به عنوان بررسی پذیرفته شده اند ، از چندین شاخه استفاده کرده اند (برای مثال یک مورد مطالعاتی و نظرسنجی ، آزمایشی و شبیه سازی). بعلاوه ، نتایج نشان میدهد که نتایج آماری صحیح نیست (15 مقاله کم است حدود 6.09 درصد) و مطالعات و بررسی نشان داد که (16 مقاله 6.5 درصد) مضوعات مربوط به RFID در حوزه سلامت را پوشش میدهد. بقیه رویکرد ها مانند شبیه سازی ( 24 مقاله 9.75 درصد) نیز باید مد نظر باشند.

توزیع براساس مقالات در هر ژورنال:

جدول 6 لیست ژورنال هایی است که از 2 و بیش از 2 مقاله تشکیل شده اند. ما میتوانیم به این نکته توجه کنیم که این مورد 126 مقاله از 230 مقاله یا 58.54 درصد را نشان میدهد. واضح است که مقالات محبوب ترین ژورنال در حوزه سلامت مربوط به ژورنال ” اخبار خرید های حوزه سلامت ” (Healthcare Purchasing News) با 30 مقاله (13.95 درصد) است. که بعد از آن ژورنال ” IEEE تبادلات فناوری اطلاعات در حوزه بیومدیکال” با 7 (3.25 درصد) مقاله با اختلاف زیادی در رتبه دوم است و ژورنال ” انتخاب سیستم های پشتیبانی” و ژورنال “ژورنال بین الملی اطلاع رسانی پزشکی” هریک 6 مقاله (2.79 درصد) مقاله دارند.

بررسی ما نشان داد فقط یک ژورنال از IS Senior Scholars از 8 ژورنال بوده که این مطلب اهمیت IT و RFID در حوزه سلامت برای خط و مشی IS را نشان میدهد.جالب است که رسانه های برتر مقالاتی که این دو را ادغام کرده اند را منتشر نکرده اند. این ممکن است نیازی را برای مشکل خاصی در حوزه سلامت و در ارتباط با RFID مشخص کند تا نویسندگان بیشتری به کشف این موضوعات دلگرم شوند. در دهه گذشته مقالات زیادی دراین حوزه منتشر شده است . ما معتقدیم که ژورنال IS باید بیشتر در این حوزه درگیر شود ، چراکه IS یک مرجع مهم انسجام برای تکنولوژی های مرتیط با RFID در حوزه سلامت است.

با استفاده از زیرساخت دسته بندی به عنوان راهنمای مفهومی ، بررسی و تحلیل 215 مقاله ای که قبلا مرور کردیم از 9 بانک اطلاعاتی زیر انجام دادیم:

ABI/Inform Complete

Academic Search Complete

ACM Digital Library

Business Source Complete

Else- vier (SCOPUS)

Emerald, IEEE Xplore

 Science Direct

 Taylor & Francis

براساس نتایج بدست آمده از تحلیل ها تکنولوژی RFID بیشتر برای مقاصد زیر استفاده شده است:

  • مدیریت تجهیزات (116 مقاله 5 درصد) ، به خاطر پتانسیل بالا این تکنولوژی در ردیابی در مقیاس هر قطعه مانند محصولات پزشکی ، نمونه های آزمایشگاهی و تجهیزات جراحی به صورت اتوماتیک و درلحظه.
  • مدیریت بیماران (105 مقاله 41.17 درصد) که این امکان را میدهد تا اطلاعات بیماران را در شناسه های RFID متصل شده نگهداری کنیم و حرکت های آنان را ردیابی نماییم

 همچنین به نظر میرسد که برطبق مقالاتی که مزایا را مورد بحث قرار میدادند بیشترین تعداد مربوط به دستاوردهای بازدهی درحوزه سلامت مبتنی بر RFID است (83 مقاله 43.43 درصد) ، سپس مقالات مرتبط با مقابله با مشکلات دستاوردهای کیفیت در حوزه سلامت مبتنی بر RFID (67 مقاله 33.83 درصد) و دستاوردها های برپایه RFID در حوزه سلامت (45 مقاله 22.72 درصد) می باشد. بعلاوه این مقاله مشخص میکند که بیشترین مشکلات در حوزه سلامت مبتنی بر RFID مشکلات تکنولوژی است (97 مقاله 39.27 درصد) پس از آن مشکلات سازمانی و مالی (92 مقاله ، 37.24 درصد) و نهایتا مشکلات مدیریت اطلاعات و امنیتی و حریم خصوصی (58 مقاله 23.48 درصد ) میباشد. این موارد با آنچه در بررسی Ngai و همکارانش گفته شده بود یکسان است .

با نظر به روش تحقیق نتایج نشان میدهد که بخش عمده ای از مقالات ( 109 مقاله 44.3 درصد) مقالات مرروی و سپس مقالات آزمایشی و مدل ها (43 مقاله 17.47 درصد ) ومقالات مطالعاتی (39 مقاله 15.85 درصد) میباشد. در انتهای لیست مقالاتی هستند که از روش شبیه سازی برای ارائه استفاده کرده اند (9.75 درصد 24 مقاله) ، مقالات با رویکرد نظرسنجی (16 مقاله ، 6.5 درصد) و مقالات با رویکرد آماری ( 15 مقاله 6.09 درصد) بوده است.

سرانجام این مطالعه نشان میدهد که ژورنال هایی با 2 و یابیشتر از 2 مقاله در زمینه حوزه سلامت برپایه RFID 126 مقاله از 230 مقاله را منتشر کرده اند .در این دسته بندی Healthcare Purchasing News با 30 مقاله (13.95 درصد) و پس از آن IEEE Transactions on Information Technology in Biomedicine با 7 مقاله (3.25 درصد) و the Decision Support Systems journal و the International Journal of Medical Informatics هرکدام 6 مقاله ( 2.79 درصد) قرار دارند.

پیامدهای تحقیق :

این مرور مقالات به ما این امکان را داد تا میزان دانش توسعه سلامت مبتنی بر RFID را ارزیابی کنیم ، مفاهیم را برای عمل و نظر کاوش کنیم و افق های جدیدی را برای تحقیقات آینده مشخص نماییم. بعلاوه مشخص کردن مزایای بالقوه ( دستاورد های یازدهی ، کیفیت و مدیریت) پروژه های مبتنی بر RFID در حوزه سلامت ، این مقاله نگرانی ها و مشکلات تکرار شده را مشخص میکند ( مشکلات تکنولوژیک ، مدیریت اطلاعات و امنیت ، حریم خصوصی ، اداری و مالی) که بر سطح ارزش تجاری پروژه ها تاثیر میگذارد. چنین اطلاعات ممکن است به مدیران در پیاده سازی پروژه های حوزه سلامت برپایه RFID کمک کند مثل جهت دهی منابع و توجه بیشتر به مشکلات احتمالی که ممکن است اثر منفی بر تحقق تجاری چنین پروژه هایی داشته باشند انجام دهند. نتایج مشابه ممکن است به عنوان خط و مشی برای تحقیقات آینده که توسط دانشگاهیان علوم پزشکی انجام میشود استفاده شود. برای مثال تحقیقات آینده ممکن است اکتشاف شبکه های خارجی RFID باشد که نیازمند بررسی تاثیر تکنولوژی RFID بر وابستگی متقابل زنجیره فعالیت های ارزش سلامت ، همانند نکات تجاری و مشکلات تکنیکی پیاده سازی پروژه های مبتنی بر RFID برای تحقق سطح بالایی از ارزش تجاری است. به عبارت دقیق تر ، مطالعات آینده باید به این سمت باشد که ببیند چه گونه سرمایه گذاری RFID در حوزه سلامت میتواند به سایر منابع سازمانی متصل گردد تا قابلیت های بیشتری برای تبدیل صنعت درطی یک فرایند تجاری نوآورانه ایجاد کند که هم استراتژی تجاری را توسعه دهد و هم مدل تجاری را بهبود بخشد.

نمونه ای از کاربرد های RFID در ردیابی تجهیزات جراحی
نمونه ای از کاربرد های RFID در ردیابی تجهیزات جراحی

تحلیل مقالات در کاربردهای RFID در حوزه سلامت نشان میدهد که بیشترین تعداد مقالات منتشر شده درباره نگرانی های مدیریت تجهیزات (45.5 درصد ) و به دنبال آن مدیریت بیماران (41.7 درصد) و مدیریت کارکنان (13.33 درصد) میباشد. این نتایج نشان میدهد که فرصت های قابل توجهی برای تحقیقات آینده در حوزه مدیریت کارکنان مبتنی بر RFID وجود دارد. برای مثال کاوش درباره تاثیر تکنولوژی RFID بر مشخصه کاری و بازدهی کارکنان ( پرستاران ، پزشکان) یکی از سوالات جذاب برای تحقیقات آینده است. سوال جذاب دیگربرای تحقیقات آینده شاید این باشد: چطور سلامت مبتنی بر RFID ارتباط بین بیماران و پزشکان وپرستاران را تغییر خواهد داد؟

همچنین تحقیق درباره هزینه یکپارچه سازی تکنولوژی RFID در فرایند های مدیریت تجهیزات ، مدیریت بیماران و مدیریت کارکنان باید دردستور کار تحقیقات آینده قرار بگیرد . بعلاوه تحقیقات آینده باید مقبول بودن کاربردهای مدیریت بیماران و کارکنان مبتنی بر RFID و کاربردهای حوزه سلامت با استفاده از مدل های تئوری غالب را ارزیابی نماید( انتشار نوآوری ،مقبولیت مدل تکنولوژی و … ) ، و در نهایت پیشنهاد نظریه های در حال ظهور را برای توضیح بهتر در مورد پذیرش و استفاده از تکنولوژی ذکر شده در حوزه سلامت.

چگونگی تسهیل تکنولوژی RFID در کاهش هزینه های مربوط به بیمار یک حوزه جالب برای تحقیقات آینده است.

نمونه از ای تگ های هوشمند RFID
نمونه از ای تگ های هوشمند RFID

باتوجه به مشکلات سلامت مبتنی بر RFID بررسی ها نشان میدهد که بیشترین تعداد مقالات منتشر شده از مشکلات تکنولوژیک نگران هستند (39.27 درصد) سپس مشکلات سازمانی و مالی(37.24 درصد) و درنهایت مشکلات مدیریت اطلاعات ، امنیت و حریم خصوصی است. این نتایج این حقیقت را در مراحل پذیرش اولیه تکنولوژی RFID تصدیق میکند که بخش عمده ای از مقالات به مشکلات تکنولوژیکی پرداخته اند و مشکلات مالی و سازمانی و کمتر به مشکلات امنیتی و مدیریت اطلاعا ت و حریم خصوصی پرداخته شده است. این کشف موقعیت های قابل توجهی را برای تحقیقات آینده در باره مشکلات حوزه های سلامت مبتنی بر RFID مشخص میکند . کشف بهترین رویکرد برای تحلیل انفجار اطلاعات سلامت مبتنی بر RFID میتواند یکی از موضوعات تحقیق آینده باشد. یک سوال جذاب برای تحقیقات آینده میتواند این باشد: چگونه حجم بالای اطلاعات تولید شده توسط حوزه سلامت مبتنی بر RFID را تحلیل کنیم تا سرویس های سلامت را بهبود ببخشیم؟ پیدا کردن بهترین مکانیزم برای حل مشکلات امنیتی و حریم خصوصی مرتبط با این حوزه باید در تحیقیات آینده مورد بررسی قرار گیرد. درواقع مطالعات اخیر در مورد تکنولوژی RFID نشان میدهد که نگرانی از حریم خصوصی مشتریان اثر منفی بر پیاده سازی و استفاده از تکنولوژی دارد. سرانجام تحلیل بهترین معماری سلامت مبتنی بر RFID باید در تحقیقات آینده قرار گیرید( برای مثال اطلاعات روی شناسه ها ، اطلاعات روی شبکه و …) همچنین موضوعات تحقیقات آینده ممکن است شامل این موارد باشند: بررسی اثر شبکه ای تکنولوژی RFID در تمام زنجیره ارزش سلامت ، و بررسی چالش های فنی و تجاری کلیدی در ادغام فناوری RFID در کل زنجیره ارزش سلامت.

وقتی با مزایای دگرگونی حوزه سلامت مبتنی بر RFID سروکار داریم ، تحلیل های ما نشان میدهد که بیشترین مقالات منتشر شده نگران دستاوردهای بازدهی هستند (43.43 درصد) سپس دستاوردهای کیفی (33.83 درصد) و سرانجام دستاورده های مدیریتی (22.72 درصد). واضح است که تحقیقات آینده نیاز دارد تا تمرکز بیشتری بر روی چگونگی ارزیابی مزایای برپایه RFID باشد تا بتواند با قوانین و مقررات حوزه سلامت همگام شود.شاید یک سوال جالب برای تحقیقات آینده این باشد که چگونه تکنولوژی RFID میتواند هزینه های درمانی را کاهش دهد؟

پیشنهاداتی برای مطالعات آینده:

فرصت های زیادی برای مطالعات آینده در این زمینه وجود دارد. مطالعات آینده باید برروی چگونگی مدیریت این قابلیت های جدید حوزه سلامت مبتنی بر RFID متمرکز شود تا موجب افزایش بازدهی سلامت شود.درواقع ، مطالعه عمیق بر روی بازدهی شرکت های مبتنی بر فناوری اطلاعات پیشنهاد میکند که ” نقش و بیان “مکانیسم های اساسی” که از طریق آن توانایی های فناوری اطلاعات عملکرد شرکت را بهبود می بخشد هنوز معلوم نیست”.

در زمینه تدارکات و تولید ارزش تجاری خلق و تحقق پروژه های RFID زمانی محقق خواهد شد که مشروط به رهبری قوی ، آموزش سازمانی ، تعهد منابع ، و دگرگونی سازمانی شود. تحقیقات آینده نیاز دارد تا به تحقیق در مورد میزان این عوامل احتمالی که هنوز در حوزه سلامت وجود دارد ، که در “حوزه سلامت، سطح بالایی از پیچیدگی و شگفتی را فراهم می کند که می تواند از گسترش تئوری سیستم های اطلاعاتی و نوآوری پشتیبانی کند” نیز آمده بپردازد. همچنین مطالعات آینده نیاز دارد تا پارامترهای تکنولوژیک ، سازمانی و محیطی که ممکن است تاثیری در به کارگیری و استفاده از کاربرد های حوزه سلامت مبتنی بر RFIDبا بکارگیری تئوری های برتر کنونی داشته باشد را بررسی کند و تئوری های جدید را درصورت نیاز توسعه دهد.

از دیگر زمینه ها برای تحقیقات آینده توجه به استفاده RFID در زنجیره ارزش سلامت شامل موارد زیر است: ارزیابی ارزش تجاری شناسه گذاری در سطح ریز و برای هر آیتم در زنجیره ارزش سلامت که بتوان اثر این شناسه گذاری را در درآمد ها و هزینه ها بررسی نمود. درواقع ، یکی از رقابت های مهم در حوزه سلامت محاسبه دقیق هزینه تحویلی به هر بیمار است که امکان مقایسه هزینه ها با درآمد رامیدهد. در این زمینه برخی از محققان بر این باورند که فناوری هایی مانند RFID ممکن است نقش مهمی در حل این چالش ها ایفا کنند.

محققان باید در نظر بگیرند که ارزش کسب و کار ناشی از پروژه های سلامت مبتنی بر RFID کنونی است و مقایسه مقادیر واقعا تحقق یافته است.درواقع ،این واقعیت را برجسته می کند که “تعداد کمی از نویسندگان ادعا می کنند که جستجوی ارزش به یک نقطه رسیده است که تمرین کنندگان و نظریه پردازان با نتایج آن راضی هستند”. بنابراین توسعه یک زیرساخت جدید و یا استفاده از زیرساخت موجود برای ” درک اینکه مقادیر پتانسیل دروغ میگویند و اینکه چگونه بهترین برای مرتبط بودن بامتن برای اندازهگیری شرکت ها موجب تحقق مقادیر درطی چندین مرحله از تحلیل میشود” باید همچنین در تحقیقات آینده لحاظ شود.

بعلاوه ، برای درک تاثیر سهامداران مختلف بر روی همرده های خود ، جالب خواهد بود که ارزش تجاری از بکارگیری مشترک تکنولوژی RFID و دیگر روش های حوزه سلامت بررسی شود ( مانند ERP ، EMR ، CCDS ، CPOE، PACS ، ADM ، EMM ) و تئوری های جدید را امتحان کنید. درواقع مطالعات اخیری که توسط SYKES و همکارانش انجام شده نشان می دهد که تئوری شبکه اجتماعی و ساخت شبکه اجتماعی ممکن است به درک بهتر ما از استفاده کارکنان از سیستم با فراتر رفتن از قصد رفتاری و گرفتن تعاملات غیررسمی که مکمل زیرساخت رسمی است کمک کند.

مطالعات قبلی بر روی بکارگیری فناوری اطلاعات یک همبستگی بین سطح فرایند مهندسی مجدد تجاری و استفاده از ارزش های بدست آمده از فناوری اطلاعات را نشان میدهد. این روند در مقاله درحال ظهور درباره بکارگری RFID در تدارکات وتولید مورد توجه قرار گرفت. بنابراین تحقیقات دیگر برای اینکه بدانیم چگونه فرایند های مرتبط حوزه سلامت را مجدد مهندسی کنیم نیاز است تا به سطح بالاتری از ارزش تجاری برای پروژه های حوزه سلامت مبتنی بر RFID دست یابیم. برای مثال Najera و همکارانش مشکلات RFID را پیدا کردند (مانند دقت خواندن شناسه ها و کارایی) که اثر منفی برروی کاربردهای مدیریت بیمار مبتنی بر RFID دارد. و Michael و همکارانش مشکلات امنیتی و حریم خصوصی را در بین مهار کننده های کلید ها پیدا کردند بعلاوه تحقیق باید بدنبال استراتژی های بهتر برای بکارگیری RFID در فرایند های حوزه سلامت و عملیات ها باشد. مطالعات بعدی نیاز است تا برای مثال محدوده پروژهای مبتنی بر RFID را مشخص کند سپس پتانیسیل تاثیر تکنولوژی به صورت افزایشی و تبدیل فرایند را بررسی کند. این بررسی باید شامل اثر آبشاری که میتواند با اعمال RFID به یک بخش خاص از سازمان یا عملیات ایجاد شود باشد. برای مثال ، هنگام مطالعه پیاده سازی مجدد مهندسی فرآیند کسب و کار در بیمارستان خدمات بهداشتی انگلستان ، اثر مهندسی مجدد در بیمارستان انگلیس توسط مدیر محدود شده بود و کارکنان در قالب سازمانی عمل میکردند که نوع جدیدی از مدیریت عمومی و اصول عمودی سازماندهی و آنچه که باعث سخت شدن بکارگیری منطق منسجم برپایه فرایند سازماندهی را شامل شده بود. بنابراین اکتشاف نکات مهم سهامداران حوزه سلامت برای تسهیل و یا منع اجرای پروژه های حوزه سلامت مبتنی بر RFID باید در دستور کار تحقیقات آینده قرار بگیرد. توسعه یک سیستم سنجش عملکرد جامع و سیستم مدیریت برای ارزیابی ارزش تولید شده توسط عملیات های حوزه سلامت مبتنی بر RFID باید در تحقیقات آینده نیز گنجانده شود. درواقع در محیط حوزه سلامت ، ” اندازه گیری و مدیریت عملکرد در اطراف واحدهای مجزا که خط را گزارش می دهند، رخ می دهد” ، بدین ترتیب فاقد دیدگاه جامع از تاثیرات ابتکارات تحول درون بخش است. همچنین مطالعات قبلی نشان میدهد که اثر RFID فقط افزایشی و یا تبدیلی نیست بلکه ممکن است شامل ظهور فرایندهای همچون هوش و یا تفکر ( که بدون مداخله انسان عمل میکند) باشد. بررسی اثرات چنین فرایند هایی نیز در به آیندگان واگذار میشود.

محدودیت ها:

بعلاوه پیامد های متنوع این مطالعه ، ما باید به برخی محدودیت های آن نیز توجه کنیم . ما از 9 پایگاه اطلاعاتی اصلی استفاده کردیم و از یک روش منتشر شده برای هدایت بررسی ها سود بردیم، هرچند که جستجو جامع نبود. محدودیت دیگر این بود که فقط مقالات به زبان اینگلیسی در این بررسی آمده است . مطالعات آینده باید از بانک اطلاعاتی بزرگتری استفاده کند و شامل ژورنال های غیر اینگلیسی زبان نیز باشد. سرانجام ، هرچند ما یک رویکرد سیستماتیک برای طبقه بندی مقالات استفاده کردیم،اما افزودن مقالات به انتخاب نهایی ما بر اساس قضاوت ذهنی ما بود. مطالعات آینده باید برای طبقه بندی ما تایید شود.

نتیجه :

این مقاله یک بررسی کامل و جامعاز مقالات مرتبط با کاربرد های RFID و مشکلات آن درحوزه سلامت را ارائه میدهد. به طور دقیق تر،ما یک زیر ساخت دسته بندی با 3 دسته از کاربردهای مبتنی بر RFID را توسعه دادیم و اجرا نمودیم که بر ایجاد مزایای تکنولوژی RFID در حوزه سلامت تاثیر گذار است مانند: کاربردهای مدیریت تجهیزات ، مدیریت بیماران و مدیریت کارکنان . این مطالعه مقالات موجود را به منظور بررسی اهمیت و ارتباط زیرساخت پیشنهادی بررسی می کند

این مطالعه همچنین فرض میکند که تحقق همه مزایای تجاری کاربرد های حوزه سلامت مبتنی بر RFID به 3 دسته از مشکلات مرتبط است: تکنولوژیکی ، مدیریت داده ها و امنیت و حریم خصوصی ، مدیریت مالی و سازمانی

این زیرساختی که ما توسعه دادیم و بررسی های انجام شده ما یک مرور کلی از مقالات ارائه شده در زمینه RFID میباشد. این مرور همچنین چندین راه برای تحقیقات آینده در حوزه سلامت مبتنی بر RFID نشان میدهد . بر اساس نتایج این مطالعه ما فرض میکنیم که نیاز به تحقیق بیشتر درباره حوزه سلامت مبتنی بر RFID در ژورنال های IS نیاز است . همچنین، با توجه به ماهیت حساس اطلاعات پزشکی، نیاز به تحقیق بیشتر در مورد مدیریت داده ها، مسائل امنیتی و حفظ حریم خصوصی وجود دارد.

مدیریت در حوزه سلامت با استفاده از تکنولوژی RFID :

مدیریت تجهیزات برپایه RFID به عنوان یکی از مهمترین راه های پیشنهاد شده توسط تکنولوژی برای کاهش هزینه های حوزه سلامت است . برای مثال تحلیلگران تخمین می زندد که هزینه تحمیلی ناشی از سرقت تجهیزات و منابع پزشکی در بیمارستان های ایالات متحده به سالانه 4000 دلار به ازای هر تخت میرسد.بنابراین این رقم برای به طور متوسط 975000 تخت خواب به رقمی معادل 3.9 بیلیون دلار در سال میرسد. پیاده سازی واستفاده صحیح از این تکنولوژی برای رهگیری و ردیابی تجهیزات پزشکی میتواند به شرکت ها کمک کند تا این هزینه ها را به حداقل برسانند.

تکنولوژی RFID پتانسیل فوق العاده ای در ارتقاژ مدیریت بیماران در زنجیره فرایندهای مرتبط با بیمار دارد . تکنولوژی به عنوان یک روش قابل اعتماد برای از بین بردن بسیاری از ناکارآمدی های مرتبط با بیمار شناخته شده است مثل خطا های دارو . برای مثال با استفاده از یک شناسه بیمار مبتنی بر RFID که تمامی تاریخچه اطلاعات بیمار در آن ذخیره شده است ، صاحبان مراقبت های بهداشتی در لحظه میتوانند اطلاعات بیمار را بازیابی کنندو احتمالات ممکن درمورد عدم سازگاری دارو را تشخیص دهند، که این موجب میشود که از اثرات نامطلوب دارو جلوگیری شود که این خود بخش عمده ای از مشکلات در حوزه سلامت را تشکیل میدهد. در ایالات متحده آمریکا ، تحلیلگران تخمین میزنند که بین 11 تا 15 مورد از هر 1000 آمریکایی در سال به دنبال مشاوره از یک مرکز بهداشتی در مورد اثرات نامطلوب دارو هستند. به طور دقیق تر ، مدیریت بیماران مبتنی بر RFID کاربرد های زیر را پوشش میدهد:

-شناسایی دقیق بیماران برای امنیت تجویز دارو

-اطلاعات حیاتی بیمار

-ردیابی و رهگیری بیماران مبتلا به زوال عقل

-حذف روش غلط برای جراحی بیمار

-ثبت اطلاعات پزشکی مبتنی بر RFID

-ردیابی نوزادان برای جلوگیری از سرقت و اشتباه

-پایش هوشمندانه تجویز دارو برای افراد مسن در خانه

– راه های مراقبت های مراقبت خودکار

-روش های مدیریت حسابرسی

-پایش مکان و شناسه بیمار برای انتقال خون

-شناسه بیمار برای جلوگیری از دوز اشتباه دارو

-فرایند زمان

-ردیابی و رهگیری بیمارستان برای نظارت بر جریان خون

-ردیابی بیماران برای اطمینان از دسترسی و کنترل بیماران روانی

-پرونده های قابل حمل و جاری و جامع

– ارائه اطلاعات در زمان واقعی در مورد شاخص های بهداشتی و نشانه های حیاتی

– ردیابی مواد مخدر و روش های انجام شده در هر بیمار

همچنین مدیریت کارکنان برپایه RFID شامل کاربرد های زیر است:

-بهینه سازی زمان کارکنان

-جلوگیری از خطا

-افزایش بازدهی

-کاهش زمان فرایند ها

-شناسایی کارکنان

-نظارت برکارکنان

-ردیابی کارکنان

-بهینه سازی فرایند کار در بیمارستان

مزایا و معایب :

مقالات جدید در حوزه کاربردهای مبتنی بر RFID در حوزه سلامت امکان شناسایی 3 دسته از مشکلات را میدهند:

مشکلات تکنولوژیک:

این دسته از مشکلات شامل نبود بستر ارتباطی بیسیم در امکانات برای پشتیبانی از پروژهای مبتنی بر RFID در حوزه سلامت ، امکان تداخل سیستم با تجهیزات پزشکی ، سختی تعیین محدوده برای پروژه های مبتنی بر RFID در حوزه سلامت و درک تکنیکی از چنین پروژه هایی(تلفیق با زیرساخت حوزه سلامت، شناسایی استانداردهای موجود) میباشد

مشکلات مدیریت داده ها و مشکلات امنیت و حریم خصوصی:

این ایرادات شامل مشکلات امنیتی و حریم خصوصی ، یکپارچه گی و قابلیت اطمینان داده های RFID ، مدیریت حجم زیاده از دادهای تولید شده توسط سیستم RFID وهوش تجاری مبتنی بر RFID

مشکلات مالی و سازمانی:

این مشکلات شامل سختی توجیه مالی پروژه مبتنی بر RFID ، هزینه بالای سییتم RFID ، مدیریت تغییرات ، آموزش ، مهارت پشتیبانی فرایند های نوظهور مبتنی بر RFID ، تلفیق RFID با پیچیده گی های سازمانی حوزه سلامت ، فرهنگ و هنجارها

مزایای دگرگونی حوزه سلامت برپایه RFID

پیاده سازی و استفاده موثر از RFID در حوزه سلامت امکان ایجاد مزایای فوق العاده ای در بازدهی ، کیفیت و مدیریت ایجاد میکند.

رشد بهره وری:

شامل مزایای ذیل است: کاهش سرمایه، کاهش موجودی، کاهش هزینه عملیاتی، صرفه جویی در هزینه کار، افزایش مدیریت بیمار.

رشد کیفیت :

شامل تمامی مزایای مرتبط با بهبود مراقبت از بیمار میشود ( برای مثال از بین بردن احتمال بیمار نادرست و اشتباه و خطاهای دارو، از بین بردن احتمال بیماران نادرست و اشتباهات ناشی از روش نا صحیح) ، بهبود هماهنگی بین ذینفعان مراقبت های بهداشتی، بهبود رضایت بیمار، افزایش ظرفیت کنترل عفونت، بهبود نگهداری تجهیزات پیشگیرانه و اصلاحی.

 

کلام آخر:

فرصت های زیادی برای مطالعات آینده در این زمینه وجود دارد. مطالعات آینده باید برروی چگونگی مدیریت این قابلیت های جدید حوزه سلامت مبتنی بر RFID متمرکز شود تا موجب افزایش بازدهی سلامت شود.درواقع ، مطالعه عمیق بر روی بازدهی شرکت های مبتنی بر فناوری اطلاعات پیشنهاد میکند که ” نقش و بیان “مکانیسم های اساسی” که از طریق آن توانایی های فناوری اطلاعات عملکرد شرکت را بهبود می بخشد هنوز معلوم نیست”.

در زمینه تدارکات و تولید ارزش تجاری خلق و تحقق پروژه های RFID زمانی محقق خواهد شد که مشروط به رهبری قوی ، آموزش سازمانی ، تعهد منابع ، و دگرگونی سازمانی شود. تحقیقات آینده نیاز دارد تا به تحقیق در مورد میزان این عوامل احتمالی که هنوز در حوزه سلامت وجود دارد ، که در “حوزه سلامت، سطح بالایی از پیچیدگی و شگفتی را فراهم می کند که می تواند از گسترش تئوری سیستم های اطلاعاتی و نوآوری پشتیبانی کند” نیز آمده بپردازد. همچنین مطالعات آینده نیاز دارد تا پارامترهای تکنولوژیک ، سازمانی و محیطی که ممکن است تاثیری در به کارگیری و استفاده از کاربرد های حوزه سلامت مبتنی بر RFIDبا بکارگیری تئوری های برتر کنونی داشته باشد را بررسی کند و تئوری های جدید را درصورت نیاز توسعه دهد.

از دیگر زمینه ها برای تحقیقات آینده توجه به استفاده RFID در زنجیره ارزش سلامت شامل موارد زیر است: ارزیابی ارزش تجاری شناسه گذاری در سطح ریز و برای هر آیتم در زنجیره ارزش سلامت که بتوان اثر این شناسه گذاری را در درآمد ها و هزینه ها بررسی نمود. درواقع ، یکی از رقابت های مهم در حوزه سلامت محاسبه دقیق هزینه تحویلی به هر بیمار است که امکان مقایسه هزینه ها با درآمد رامیدهد. در این زمینه برخی از محققان بر این باورند که فناوری هایی مانند RFID ممکن است نقش مهمی در حل این چالش ها ایفا کنند.

طرح مساله و ارائه راهکار :

مدیریت تجهیزات پزشکی همانطور که در فصل های قبل اشاره شد یکی از کاربر های RFID درحوزه سلامت میباشد . این موضوع که میتوان با این روش علاوه بر افزایش بهره وری و آمار گیری دقیق در کنار امکان ردیابی ، شناسنامه ای برای تجهیزات ایجاد نمود باعث شده تا کاربردهای زیادی برای آن مد نظر باشد. آنچه حائز اهمیت است ، کاهش هزینه ها و افزایش ایمنی بیمار است و این مورد در جراحی ها و اتاق های عمل بسیار ملموس تر میباشد. گاهی خطاهای پزشکی و یا پرسنل تیم جراحی و گاهی نقص فنی و یا کمبود ابزار جراحی میتواند بیمار را به چالشی درمانی دچار نماید که هزینه های بسیاری برای بیمار و بیمارستان در بر خواهد داشت. مطالعات انجام شده نشان میدهد سهم خطای انسانی به نسبت از سایر موارد کمتر است اما باز هم صفر نیست و عمده اتفاقات ناشی از فقدان و یا عیوب تجهیزات جراحی در اتاق عمل میباشد هرچند گاها درمواردی جا گذاشتن ابزار و یا پانسمان در بدن بیمار در حین جراحی مشاهده شده اما آمار نشان میدهد که این گونه موارد سهم ناچیزی از حوادثی را که بیمار را تهدید میکند تشکیل میدهند . از میان تجهیزات یک اتاق عمل مواردی که بسیار متنوع و پر مصرف هستند را میتوان تجهیزات جراحی دانست چون در هر عمل متفاوت و باید تجدید شده باشند تا عاری از آلودگی باشند. اقلامی همچون پانسمان و مواد مصرفی نیز از لحاظ تعداد کم تر و تنوع کمتری دارند و امکان شمارش آنها بسیار راحتر و می باشد اما یک ست جراحی با بیش از 60 ابزار را به راحتی نمیتوان سرشماری و بررسی کرد. یکی از عمده هزینه های بیمارستان تامین مجدد تجهیزات معیوب و حتی مفقود و یا سرقت شده میباشد تا خللی در جراحی ها ایجاد نگردد که به این منظور باید پرستاران و پرسنل اتاق عمل همواره زمان زیادی را صرف شمارش و بررسی و آماده سازی ابزار ها در هر جراحی نمایند که این خود علاوه بر هزینه مالی برای بیمارستان ، امکان خطای انسانی را نیز موجب میشود.

از این رو بیمارستان های مطرح دنیا از جمله بیمارستان های آمریکا برای کاهش این دسته از مخاطرات با شناسه گذاری تجهیزات جراحی و سامانه RFID اقدام به شمارش و بررسی اتوماتیک تجهیزات جراحی نموده اند تا علاوه بر افزایش بازدهی و کاهش اتلاف وقت باعث ارتقاء سطح سلامت بیماران و خدمات بیمارستانی گردند. آنچه که استفاده از این روش نوین را نسبت به روش های رایج گذشته همچون بارکد متمایز میکند قابلیت خواندن و نوشتن بدون نیاز به دید مستقیم و امکان خواندن چندین شناسه به صورت همزمان میباشد و این نکته که RFID میتواند به عنوان حافظه ای برای شناسنامه اطلاعات ابزار نیز به کار رود می باشد. در روش هایی همچون بارکد که هم اکنون در حال استفاده میباشند همین کندی و تک به تک بررسی کردن و نیاز به برداشتن ابزار به جهت خواندن بارکد به تنهایی بازدهی سیستم را کم میکند ، حال اگر این بارکد مخدوش شده باشد و یا قطره خونی بر روی آن چکیده باشد این فرایند بسیار دشوار تر و زمان بر تر خواهد بود.

در یک اتاق عمل جراحی ، بسته به نوع عمل جراحی ست های جراحی به صورت سینی هایی متشکل از ابزار های متنوع و زیادی باز و استفاده میشوند و سپس باید جهت شست و شو و استریل به واحد استریل فرستاده شوند تا در طی فرایند اتوکلاو شسته و استریل گردند سپس مجدد چیده شده و برای عمل بعدی بسته بندی و انبار گردند.

واضح است که در این فرایند در چند مرحله میتوان یک ابزار معیوب و یا مفقود شود و نیاز به شمارش و بررسی ابزار در هر مر حله وجود دارد که این فرایند زمانبر و با خطا همراه خواهد بود .

این خطا ها و مشکلات ناشی از فرایند بررسی رایج هزینه های بسیاری برای بیمارستان در برخواهد داشت و در صورتی که خطایی رخ دهد ، وجهه بیمارستان تحت تاثیر قرار گرفت . سازمان های قانون گذار حوزه سلامت تاکید دارند تا این بررسی مداوم و به صورت سیستمی انجام شود، از این طریق میتوان آماری از میزان استفاده از هر ابزار و طول عمر آن ، زمان سرویس هر ابزار ، تشخیص صحیح میزان موجودی از یک ابزار و نیاز به خرید ابزار جدید و … را بدست آورد که به لحاظ مالی سالانه صرفه اقتصادی برای بیمارستان ایجاد مینماید.

نمونه ای از نرم افزار های ردیابی کارکنان و تچهیزات مبتنی بر تکنولوژی RFID
نمونه ای از نرم افزار های ردیابی کارکنان و تچهیزات مبتنی بر تکنولوژی RFID

یکی ازکمبود ها و نیاز های جامعه پزشکی و بیمارستانی ما در حال حاضر ، عدم وجود این سیستم به صورت بومی است ، در این طرح بر حسب تعریف نیاز از طرف بیمارستان رضوی مبنی بر نیاز به بررسی و شمارش اتوماتیک تجهیزات جراحی در راستای افزایش امنیت و سلامت بیمار و ارتقاء سطح کیفی خدمات بیمارستان و برپایه تکنولوژی روز دنیا و تجهیزات موجود در بازار ، پروژه ای جهت ایجاد ، پیاده سازی و تست بستر یک سامانه بررسی ، شمارش و رهگیری تجهیزات جراحی که در این فاز ابزار های ست های جراحی محدودی از یک اتاق عمل را مورد هدف قرار داده است تعریف شده است. در این پروژه سعی میشود تا علاوه بر پیاده سازی سخت افزاری سیستم و ایجاد بستر نرم افزاری ، بتوان در فاز مطالعاتی و پایلوت اولیه اطلاعات آماری مفیدی از میزان عملکرد سیستم ، تطبیق پذیری کارکنان با سیستم و دقت این سیستم بدست آورد . این نکته که میتوان برحسب نیاز و تعریف این سیستم را سفارشی و متناسب با نیاز کاربر طراحی نمود باعث میشود تا این سامانه به سطحی از خلاقیت و نوآوری برسد که با نیاز های بازار و جامعه پزشکی همسو تر باشد.

 ما در این راستا سیستمی ارائه دادیم که از طریق آن پرسنل آموزش دیده بتوانند علاوه بر سرشماری و بررسی ابزار ها و ثبت عیوب آنها در سیستم پس از هر عمل ، در چیدن و آماده سازی یک ست جراحی بعد از فرایند استریل که بخش زیادی از خطاها را همین آماده سازی سینی ها به خود اختصاص میدهد نیز با شمارش ، ثبت عیوب احتمالی توسط کاربر و بررسی چک لیست هر ست جراحی جهت آماده سازی سینی مربوطه به صورت یکپارچه با امکان ارتباط و مدیریت از طریق بستر شبکه از آن استفاده نمایند و بتوان اطلاعات آماری آن را جهت بررسی نیاز ها و تشخیص نقص یا زمان سرویس تجهیزات به جهت افزایش طول عمر تجهیزات به کار برد.

تشریح اجزا و نحوه پیاده سازی :

همانطور که در فصل قبل تشریح شد برای ایجاد سیستمی با امکان بررسی ، شمارش و ثبت عیوب تجهیزات که بتواند سینی های جراحی را بررسی و درآماده سازی آنها کمک نماید و از طریق بستر شبکه مدیریت شود نیازمند یک سامانه مستقل ، بومی و کاملا سفارشی خواهیم بود که بتواند این نیاز ها را برآورده کند. این سیستم باید این امکان را داشته باشد که به صورت آنلاین و بلادرنگ عمکرده و علاوه نمایش نتایج در کوتاه ترین زمان ممکن ، اطلاعات را ثبت نموده ، خطاهای انسانی را به حداقل برساند و موجب سهولت و تسریع در فرایند درمان و افزایش بهره وری نیروها گردد.

این طرح شامل 4 قسمت فیزیکی خواهد بود:

  • شناسه ها و نصب آنها
  • شناسه خوان های تحت شبکه
  • سرور مرکزی
  • واحد مانیتورینگ

دراین طرح تمامی تجهیزات جراحی مورد بررسی باید توسط شناسه های مخصوصی که در باند فرکانسی UHF کار میکنند و به دلیل جنس سرامیکی از مقاومت بالا در برابر دمای 260 درجه و فشار و شست و شو با موارد اسیدی و شوینده برخوردارند ، شناسه گذاری شوند که این فرایند شامل یک فرایند اتصال تگ ها به ابزار ها و ثبت آنها و مشخصات آنها در سامانه میباشد. این شناسه ها یا همان تگ های RFID در سایزهای مختلف در بازار یافت میشود که به این ترتیب میتوان بر روی اکثر قطعات آنها را نصب نمود

برای بررسی دقیق و کاهش خطای سیستمی با امکان ردیابی لازم است که دستگاهی ساخته شود که مبتنی بر شناسه خوان RFID در باند UHF با سرعت بالا باشد . این شناسه خوان ها مثل ALR-F800 مجهز به چندین آنتن مخصوص هستن و برای اینکه موجب اختلال در عملکرد سایر سیستم های اتاق عمل نگردند از توان تششعی استفاده شده و تمامی سیستم داخل بدنه استیل قرار دارد تا امکان نفوذ امواج به خارج میسر نباشد . این سیستم ها با استفاده از پردازشگر های پرسرعت ARM کار میکنند و قادر خواهند بود تا چندین تگ را همزمان قرائت نمایید و برروی مانیتور خود اطلاعات آنها را نمایش دهند. این دستگاه که در 2 نسخه ساخته خواهد شد با استفاده از سیستم های پرسرعت رایج طراحی میگردد که از طریق شبکه با سرور مرکزی خود ارتباط برقرار میکند و اطلاعات را ثبت مینماید ، این سیستم یا همان سامانه شناسه خوان تحت شبکه باید یک عدد از آن در داخل اتاق عمل مربوطه نصب شود تا بعد از هر عمل ست جراحی استفاده شده داخل آن قرار گیرد تا عمل بررسی و شمارش را انجام داده و نتیجه را به سرور منتقل نماید ، لازم به ذکر است که این عمل باید بدون دخالت دست و تنها با قرار دادن سینی تجهیزات داخل دستگاه انجام گردد. سیستم دوم از این شناسه خوان در محل اتاق شست و شو و استریل قرار میگرید تا پس از شستن و استریل نمودن تجهیزات استفاده شده به جهت بررسی ست ها قبل از بسته بندی در هنگام اماده سازی آنها استفاده گردد ، این دستگاه ها مجهز به نمایشگر هایی خواهند بود که ابزار های هر ست را به کاربر خود اعلام نماید و کاربر نیز میتواند در صورت مشاهده نقص در یک ابزار آن را در سیستم ثبت نماید. که این خود علاوه بر افزایش دقت و کارایی پرسنل موجب کاهش خطاهای ناشی از تنوع بسیار زیاد تجهیزات نیز میگردد.

تمامی اجرائی که دراین پروژه استفاده خواهند شد از طریق بستر شبکه TCP/IP به یک سرور محلی متصل خواهند شد. این سرور که درواقع دیتابیس اطلاعات ابزار ها و وقایع است مرجعی برای اتصال سیستم ها به یکدیگر می باشدکه تمامی اطلاعات تا هر زمان که نیاز باشد را میتوان در آن ذخیره نمود و در پایان هر سال اطلاعات ارزشمندی را از آن استخراج نمود. این سرور یک سرور لینوکسی است که میزبان پایگاه داده مورد نیاز این سامانه خواهد بود.

آنچه که در این سیستم حائز اهمیت است ، سامانه مانیتورینگ آنلاین آن میباشد ، به این معنی که یک کابر ارشد از طریق واسط نرم افزاری تحت شبکه ، که به شبکه و سرور مرکزی متصل است میتواند تمامی فعالیت های ثبت شده را به صورت لحضه ای رصد نماید ، تجهیزات را ردیابی و آمار و اطلاعات دقیقی از ابزار ها و تعداد دفعات استفاده ، خرابی و نیاز های موجود در اختیار داشته باشد. به طور مثال کاربر میتواند بداند که امروز چه عملی با چه ستی انجام گرفته ، آیا ست جراحی از لحاظ شمارش کامل بوده ، آیا نقصی در ابزار ها گزارش شده ، ست جراحی در حال حاضر کجاست ، آیا برای استریل فرستاده شده ، در واحد استریل نقصی گزارش شده، چیدمان درست بوده ، چند بار از هر ابزار استفاده شده ، چه ابزار هایی مورد نیاز است و بسیاری موارد دیگر.

آنچه این سیستم را متمایز میکند ، قابل توسعه بودن آن تنها با اضافه کردن شناسه خوان ها در اتاق های عمل دیگر است ، یعنی بدون نیاز به تغییر خاص در سیستم میتوان آن را در هر مقیاسی پیاده سازی کرد و متناسب با نیاز متخصصان اطلاعات آماری مورد نیاز را استخراج و تحلیل نمود. در نهایت این سیستم میتواند جهت تحلیل عملکرد توسط صاحبان و یا هیات موسس بیمارستان گرازشی از عملکرد اتاق های جراحی و ابزار های استفاده شده در آن و عمل های صورت گرفته به صورت آنلاین ارائه نماید.

چالش ها و فرصت ها :

آنچه که در این سامانه یک چالش خواهد بود پیاده سازی این سامانه بومی در مقیاس وسیع با توجه به بالا بودن هزینه اجرای آن میباشد ، این تجهیزات گرانقیمت هزینه اولیه زیادی را برای راه اندازی نسبت به سایر روش ها طلب میکنند اما صرفه اقتصادی زیادی را برای صاحبان خود در طول عمر خود ایجاد میکنند ، تحقیقات نشان داده که در یک بیمارستان 960 تخته خوابه استفاده از شناسه های RFID در مدیریت تجهیزاتی که دائما در حال جابه جایی و استفاده هستند باعث سالانه 1 میلیون دلار صرفه جویی میگردد. این رقم آنقدر قابل توجه هست که یک سازمان درمانی خصوصی تجهیز تمامی قسمت های خود را به این تکنولوژی در دستور کار خود قرار دهد ، از طرفی ارتقاء سطح کیفی و رضایت بیماران یکی از مزایای بالقوه این طرح خواهد بود .

یکی از مسائلی که در این طرح با آن رو به رو هستیم نصب شناسه ها بر روی تمام تجهیزات جراحی می باشد ، تجهیزات جراحی از طیف وسیعی از ابزار ها در ابعاد مختلف تشکیل شده اند ، برخی مثل تجهیزات جراحی مغز ظریف و به باریکی یک میله چند میلیمتری هستند و برخی بسیار بزرگ می باشند این تنوع اینکه شناسه ها باید به گون ای بر روی آنها نصب شود که علاوه بر امکان نصب بروی تمامی ابزار ها ، مقاومت بالایی در برابر شرایط استریل که دمال بالای 260 درجه و فشار را نیز بتواند تحمل نمایند خود یک چالش بزرگ است ، جدا از این مساله که تعداد ابزار ها گاها در هر ست به 100 قطعه و هر بیمارستان ده ها ست جراحی متفاوت دارد.

ازچالش دیگر این سامانه میتواند سرعت تشخیص و بهبود سامانه نرم افزاری تحت وب آن باشد تا متناسب با نیاز متخصصان و پرنسل استفاده کننده از این سیستم طراحی گردد ، آنچه مهم است این میتواند باشد که در مقیاس وسیع زمانی که ده ها اتاق عمل با این سامانه در ارتباط با چندین انبار و مرکز استریل با بیش از چند هزار ابزار فعالیت مینمایند این سیستم چگونه پاسخی به این حجم از داده ها و پردازش آنها خواهد داد، چه اطلاعاتی از این طیف داده ها پر رنگ تر و حائز اهمیت تر خواهد بود و این داده ها چه فرصت هایی را برای زمینه تحقیقات نسل های آینده ایجاد خواهد نمود.

از این سامانه میتوان در آینده برای مدیریت و کنترل سایر تجهیزات سیار بیمارستانی همچون تخت ها ، ویلچرها ، کپسول های اکسیژن ، پایه سرم ها و حتی بیماران استفاده نمود ، این سیستم با تغییر نوع شناسه ها و سیستم شناسه خوان میتواند در هرکاربرد دیگری که نیاز به ردیابی و یا بررسی تجهیزات و یا اشخاص باشد مورد استفاده قرار گیرد.

منابع اطلاعاتی : (به سبک ونکور)

  1. Fosso Wamba S, Anand A, Carter L. A literature review of RFID-enabled healthcare applications and issues. Int J Inf Manage [Internet]. 2013;33(5):875–91. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2013.07.005
  2. Kusuda K, Yamashita K, Ohnishi A, Tanaka K, Komino M, Honda H, et al. Management of surgical instruments with radio frequency identification tags. Int J Health Care Qual Assur [Internet]. 2016;29(2):236–47. Available from: http://www.emeraldinsight.com/doi/10.1108/IJHCQA-03-2015-0034
  3. Isern D, Moreno A. A Systematic Literature Review of Agents Applied in Healthcare. J Med Syst. 2016;40(2):43.
  4. Sawa T, Komatsu H. Shimane University Hospital implements RFID technology to manage surgical instruments. Int Symp Med Inf Commun Technol ISMICT. 2013;90–2.
  5. Moatari-Kazerouni A, Bendavid Y. Improving logistics processes of surgical instruments: case of RFID technology. Bus Process Manag J [Internet]. 2017;23(2):448–66. Available from: http://www.emeraldinsight.com/doi/10.1108/BPMJ-06-2016-0127
  6. Rivera N, Mountain R, Assumpco L, Williams AA, Cooper AB, Lewis DL, et al. ASSIST – Automated system for surgical instrument and sponge tracking BT – 2008 IEEE International Conference on RFID (Frequency Identification), IEEE RFID 2008, April 16, 2008 – April 17, 2008. 2008;297–302. Available from: http://dx.doi.org/10.1109/RFID.2008.4519358
  7. Matsumura T, Takahashi M, Saito K, Yamamoto E, Ito K. RFID tag antenna for managing surgical instruments. IEEE Antennas Propag Soc AP-S Int Symp [Internet]. 2012;1240–3. Available from: http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84873114736&partnerID=40&md5=ed762be14a7f3b18491da84e96f5aad0
  8. Nandhita N, Gayathri N. Efficient life saving system to track surgical instruments. Proc – ICETEEEM 2012, Int Conf Emerg Trends Electr Eng Energy Manag. 2012;20–3.
  9. Imai G, Takahata H, Okada M. Particle filter assisted RFID tag location method for surgery support system. Int Symp Med Inf Commun Technol ISMICT. 2013;135–8.
  10. Armisi L, Corona A, Colangelo S, Rosato N, Lazzaro A, Iezzi L, et al. Improving safety in operating room: Design and experimentation of a RFID-based medical device for surgical sponges management. Proc – 2012 4th Int EURASIP Work RFID Technol RFID 2012. 2012;89–91.
  11. Yamashita K, Kusuda K, Tokuda Y, Onishi A, Tanaka K, Shimizu M, et al. Validation of cleaning evaluation of surgical instruments with RFID tags attached based on cleaning appraisal judgment guidelines. Proc Annu Int Conf IEEE Eng Med Biol Soc EMBS. 2013;926–9.
  12. Zamith M, Mendes PM. Towards an RFID microsystem for surgical instrument detection using millimeter waves. Proc – 2015 IEEE 4th Port Meet Bioeng ENBENG 2015. 2015;
  13. Chang SI, Ou CS, Ku CY, Yang M. A study of RFID application impacts on medical safety. Int J Electron Healthc [Internet]. 2008;4(1):1. Available from: http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-45849129741&partnerID=tZOtx3y1
  14. Bendavid Y, Boeck H. Using RFID to improve hospital supply chain management for high value and consignment items. Procedia Comput Sci. 2011;5:849–56.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

بلندگو تحت شبکه
پیج تحت شبکه ، مروری بر سیستم های فراخوان صوتی

پیچ صوتی در ساده‌ترین عملکرد خود یک پیام صوتی را در یک محدوده مشخص پخش میکند ، اما سیستم های نوین پیجینگ تحت شبکه کاربردهای مختلفی از جمله پخش موسیقی و اوقات شرعی و غیره نیز دارند. اکثر این سیستم های فراخوان موجود بسیار قدیمی بوده و با تکنولوژی آنالوگ کار میکنند ، اما امروزه به لطف فناوری های مبتنی بر VOIP سیستم های پیجینگ تحت شبکه یا IP به بازار عرضه شده که مزایای بسیار زیادی دارد که در این مقاله به برخی از آنها می پردازیم.

ادامه مطلب »
طراحی فیلتر باند باریک

فیلتر ها کاربرد بسیاری در مدارات الکترونیک دارند از حذف نویز و ریپل منابع تغذیه تا جدا کردن طیف های فرکانسی امواج رادیویی . فیلتر ها بسته به نوع المانی که با آن ساخته میشوند به دو دسته کلی فعال (ACTIVE) و غیرفعال (PASSIVE) تقسیم میشوند. به عبارتی فیلتر هایی که …

ادامه مطلب »
×

سلام

اگر نیاز به راهنمایی درباره محصولات و خدمات ما دارید از طریق واتساپ با متخصصین ما تماس بگیرید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟