تسلا الکترونیک

راهنمای

انتخاب منبع تغذیه آزمایشگاهی

نوشته شده توسط :
مهندس فهیمه فیاض

انتخاب یک منبع تغذیه آزمایشگاهی مناسب با توجه به نیاز شما مستلزم آگاهی کامل از ویژگی ها و تفاوت های منبع تغذیه های موجود در بازار است. قطعا علم بر این ویژگی ها و تفاوت ها به شما کمک می کند تا خرید منبع تغذیه آزمایشگاهی شما هدفمند و در مسیر نیاز هایتان باشد و مجبور به خرید چند منبع تغذیه نشوید که در نهایت فقط قفسه‌های انبار شما را پر می‌کنند.

فاکتورهای زیادی در خرید منبع تغذیه می‌تواند شما را مشتاق یا منصرف از خرید کند پس با ما در این مقاله همراه باشید تا نیاز دقیق خود از خرید منبع تغذیه آزمایشگاهی، به صورت تخصصی و البته بهینه شناسایی کنید.

 منابع تغذیه های مختلف، پوشش دهی‌های متفاوتی را برای تغذیه ارائه می‌دهند.

  • شکل 1 (الف) یک نوع منبع تغذیه رومیزی، با ویژگی‌های پوششی مستطیلی همه کاره را نشان را می‌دهد که می‌تواند هر جریانی به بار را در هر سطح ولتاژی وارد کند.
  • شکل 1 (ب) دارای چندین پوشش مستطیل شکل برای محدوده های مختلف است.
  • شکل1 (ج) خروجی‌ها را با یک پوشش هذلولی شکل نشان می‌دهد، که انتقال پیوسته‌تری را نسبت به منبع تغذیه های دارای چندین محدوده کاری را ارائه می‌دهد.

راهنمای انتخاب منبع تغذیه آزمایشگاهی

منابع تغذیه آزمایشگاهی مختلف (شکل 1)

به عنوان مثال، اجازه دهید دستگاه تحت آزمایش (مصرف کننده ) را که نیاز به آزمایش دارد، بررسی کنیم. چقدر توان لازم دارید؟  آیا مصرف کننده  در نقطه خاصی به حداکثر توان نیاز خواهد داشت؟ آیا توان حداکثری، به تنظیمات مختلفی از ولتاژ و جریان نیاز دارد؟

هنگام آزمایش چندین دستگاه به‌طور همزمان، داشتن خروجی های متعدد ضروریست.

 

نیازهای یک خروجی که باید بررسی شود:

  1. حداکثر ولتاژ مورد نیاز
  2. حداکثر جریان مورد نیاز
  3. تعداد خروجی های مورد نیاز
  4. نوع خروجی ها شامل : خروجی های مجزا، همسان‌سازی خروجی، خروجی های موازی 

 

هنگام خرید منبع تغذیه با چندین خروجی، در نظر بگیرید که آیا خروجی ها به جداسازی از یکدیگر و توانایی همسان‌سازی منبع نیاز دارند یا خیر. اگرچه در بسیاری از موارد، یک خروجی کافیست، اما منابع تغذیه دارای خروجی چندگانه مزیت‌های قابل توجه‌ای را عرضه می‌کنند. نکته دیگری که بهتر است در نظر بگیرید، نوع باری میباشد که قرار است به منبع تغذیه متصل کنید مثلا بار مقاومتی، سلفی و یا خازنی ، چون نوع بار، می تواند بر زمان پاسخگویی برنامه ریزی ولتاژ تأثیر بگذارد. لازم به ذکراست، هنگام انتخاب منبع تغذیه،اگر قصد توسعه آن را در آینده دارید، مدلی با قدرت بالاتر را در نظر بگیرید.

 

مشخصه های عملکردی

یکی از تصورات غلط مهندسین هنگام خرید منبع تغذیه این است که گمان می‌کنند هر عددی که در برگه اطلاعات وجود دارد مشخصاتی تضمین شده است. در حالی که، مشخصات منبع تغذیه بسته به کاربرد متفاوت خواهد بود. دو نوع مشخصات وجود دارد: تضمینی و معمولی. سازنده از طریق تجزیه و تحلیل کامل تست محصول، مشخصات تضمینی را تعیین می کند و در قبال هرگونه تردیدی که احتمالا بر عملکرد محصولات آنها تأثیر بگذارد پاسخگو است.

مشخصات معمولی، یک مقدار متوسط یا استاندارد از قابلیت‌های محصول است. این نتایج شامل اندازه گیری هایی است که از چندین محصول مورد آزمایش به دست آمده است.

 

ویژگی های کلیدی هنگام انتخاب خرید منبع تغذیه رومیزی

1-تنظیم بار

معیاریست که تعیین می‌کند آیا کانال خروجی می تواند در طول تغییرات بار ثابت بماند یا خیر. با تغییر امپدانس مصرف کننده، پارامتر تنظیم شده نباید تغییر قابل توجهی داشته باشد.

2-رگولاسیون ولتاژ و جریان

رگولاسیون ولتاژ و جریان معیاریست که توانایی منبع تغذیه برای حفظ ولتاژ خروجی یا جریان خروجی را تعیین می‌کند. البته این عامل بسته به ولتاژ و فرکانس ورودی خط AC در محدوده مجاز، متفاوت است. ولتاژ و فرکانس خط، توان موجود برای تغذیه خروجی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به‌ویژه زمانی که حداکثر جریان را از منبع تغذیه می گیرید.

3-دقت بازخوانی منبع تغذیه

این پارامتر تعیین می کند که مقادیر اندازه گیری شده‌ی داخلی چقدر به مقدار نظری به ولتاژ خروجی نزدیک است. ± (% مقدار اندازه گیری شده + افست).

4-وضوح تنظیم 

نشان دهنده کوچکترین تغییرات در تنظیمات ولتاژ یا جریان انتخاب شده‌ی منبع تغذیه می‌باشد. مشخصات وضوح، تعداد سطوح گسسته قابل تنظیم را محدود می کند و با ترکیبی از ارقام رابط کاربری موجود و تعداد بیت ها در مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) تعریف می‌شود.

5- سرعت پاسخ‌دهی 

زمان مصرفی برای بازگشت ولتاژ خروجی بعد از رفع مخرب در جریان بار، به حالت برنامه ریزی شده می باشد.

6-رابط

رابط پنل جلویی و LAN از راه دور ، GPIB، USB، RS232 و موارد دیگر است.

7-ریپل و نویز

 نویز کم، رگولاسیون عالی و قابلیت‌های سنجش از راه دور که قابلیتی است که افت ولتاژ در جریان بار را در پراپ ها کاهش می دهند از کلیدی ترین قابلیت های یک منبع تغذیه هستند

 

قابلیت‌های ذکر شده ویژگی‌های کلیدی در منبع تغذیه هستند که توصیه می‌شود در خرید منبع تغذیه مورد بررسی قرار دهید.

 

امکانات محافظتی

جهت سنجش امکانات محافظتی منبع تغذیه، بررسی موارد زیر مورد نیاز است:

  1. اضافه ولتاژ
  2. جریان بیش از حد

هنگام کار با منبع تغذیه، ایمنی همیشه حرف اول را می زند. در آزمایشگاه، برای پرسنل و نمونه‌های اولیه گران‌قیمت، ایمنی باید اولویت اول قرار گیرد. ایمنی منبع تغذیه و امکانات محفاظتی مصرف کننده در صورت خرابی، جهت جلوگیری از آسیب به مصرف کننده  ضروری است. مدارهای حفاظتی می‌توانند ولتاژ یا جریان در مدار را محدود کنند و در صورت بروز ولتاژ زیاد یا جریان اضافی، منبع تغذیه را قطع کنند.

برخی از منابع تغذیه دارای down-programmer هستند. مدار down-programmer وقتی هشدار خطا را دریافت کند، می تواند رله را روشن و مصرف کننده را از منبع برق جدا کند.

 

ابعاد منبع تغذیه

برای منبع تغذیه رومیزی چقدر فضا دارید؟

منبع تغذیه در اندازه ها و وزن های مختلفی وجود دارد. هر منبع تغذیه بر اساس کاربرد مورد نظر، مزایای قابل توجهی را ارائه می دهد. در زیر لیستی از مزایا و معایب منبع تغذیه خطی آورده شده است:

مزایا

  • خروجی کم نویز
  • پاسخ دهی سریع 
  • قابلیت تنظیم سریع

معایب

  • راندمان پایین
  • خنک کننده های بیشتری مورد نیاز است 
  • سطح بالای تابش مغناطیسی با فرکانس پایین، باعث سوسو زدن درلامپ‌های پرتو کاتدی (CRT) می شود.
  • سایز بزرگ 

منابع تغذیه سوئیچنیگ switch-mode در درجه اول برای ATE با کاربردهای پیشرفته‌ی قدرت بالا در دسترس هستند و دارای خروجی‌های کم نویز با پاسخ‌دهی سریع می‌باشند. همچنین سبک‌بودن، فشردگی و ابعاد کوچک‌ یک منبع تغذیه آن ها را از دیگر منابع متمایز می‌کند.

 

هزینه ی تمام شده نهایی خرید یک منبع تغذیه

هنگام خرید منبع تغذیه، توجه داشته باشید که قیمت منبع تغذیه، هزینه‌های کالیبره کردن و تعمیرات آن، هزینه های حفاظت از مصرف کننده و ابزارهای آزمایشی آن بسیار مهم است. ضروریست که منبعی انتخاب کنید که تماما با معیار های کاربردی شما مطابقت داشته باشد. به دنبال سازنده‌ای باشید که بتواند پشتیبانی تعمیر و نگهداری و همچنین پشتیبانی اختصاصی را در طول راه اندازی و استفاده روزانه از محصول ارائه دهد.

 

مواردی که برای خرید یک منبع تغذیه باید در نظر بگیرید:

  1. نوع منبع : تغذیه خطی یا سوئیچینگ
  2. سهولت استفاده
  3. کنترل از طریق کامپیوتر (GPIB، USB، RS-232، LAN، و غیره)
  4. پشتیبانی نرم افزار (SCPI، LabView و غیره)
  5. فضای مورد نیاز جهت نصب و راه اندازی
  6. قابلیت های اندازه گیری و عملکری

 

سخن نهایی

منبع تغذیه باید خروجی DC پایدار، تمیز و دقیق را ارائه دهد. مطمئن شوید که منبع تغذیه مقرون به صرفه و استفاده از آن آسان است و به مصرف کننده شما آسیب نمی رساند. ضمن اینکه سایز جمع و جور آن به شما فضای بیشتری برای کار روی میز می‌دهد. و در نهایت در صورت نیاز، تیم خدمات و پشتیبانی قابل اعتمادی دارند که، کارآمد و متعهد، منبع تغذیه را در اسرع وقت راه اندازی می‌کنند.

 

منابع مورد استفاده در این مقاله:

https://blogs.keysight.com/blogs/tech/bench.entry.html/2020/07/20/basic_principlesfor-ZHbq.html

https://blog.programmablepower.com/blog/a-checklist-for-purchasing-a-laboratory-power-supply

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

×

سلام

اگر نیاز به راهنمایی درباره محصولات و خدمات ما دارید از طریق واتساپ با متخصصین ما تماس بگیرید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟