تسلا الکترونیک

NB-IOT vs CAT-M1

مقایسه ای بین دو تکنولوژی ارتباطی در اینترنت اشیاء

نوشته شده توسط :
مهندس محمد علی نکوئی

اینترنت اشیاء همانطور که از نامش پیداست ، به متصل کردن هر آنچه در اطراف خود میبینیم به بستر اینترنت تعبیر می شود. یعنی بتوانیم هر چیزی را به شبکه وصل کنیم ، آن را نظارت و حتی کنترل کنیم.

وقتی صحبت از اینترنت می شود ، حد و مرزی برای فاصله ارتباط وجود ندارد ، شبکه ارتباط رادیویی RF نیست که بگویم تا فلان قدر برد دارد ، وقتی شما تجهیزی را به اینترنت متصل کردید ، از هرکجای دنیا میتوانید آن را در کنترل داشته باشید. 

برای اتصال به اینترنت و شبکه سازی تجهیزات ، تکنولوژی های ارتباطی متنوعی نسل به نسل توسعه یافته اند ، که هریک مزایای خاص خود را دارند و شما بسته به نیاز میتوانید آنها را برگزینید

تکنولوژی های ارتباطی باند باریک (Narrow-Band) به کاهش سرعت ارتباط و افزایش تاخیر توانسته اند تا علاوه بر ایجاد اتصال مطمئن ، مصرف توان شما را به حداقل برسانند به طوری که یک تجهیز بتواند با یک باتری تا حتی 10 سال کار کند! در خیلی از موارد مصرف شما نیاز به سرعت بالا ندارید ، مثلا وقتی میخواهید مقدار یک سنسور رطوبت خاک را بخوانید فرقی نمیکند که با چه سرعتی و یا حتی با چند ثانیه تاخیر دیتا را دریافت کنید ، اما مسلما مهم است که هر روز برای تعویض باتری سنسور نروید!!!

در شبکه ارتباطی نسل 4 (4G) تکنولوژی های باند باریکی مثل NB-IoT و CAT-M1 بسیار متداول هستند ، به طوری که اگر یک ماژول ارتباطی مثل SIM7000 داشته باشید ، به شما امکان ارتباط با هر دو تکنولوژی را میدهد ، پس لازم است که تفاوت ها و مزایای هر یک را بشناسید تا بتوانید مناسب ترین گزینه را برای مورد استفاده خود انتخاب کنید.

NB-IoT برای سیستم های بسیار ساده که نیاز به ارتباط سرعت بالا ندارند مناسب است ، این تکنولوژی پهنای باند بسیار کمی در حدود 200KHz دارد و به همین علت سرعت انتقال داده آن حداکثر 250Kbps است . این تکنولوژی میتواند در باند محافظ شبکه نسل 4 پیاده سازی شود تا از باند فرکانسی آزاد آن استفاده کند. این تکنولوژی ، تاخیر بسیار زیادی حتی تا 10 ثانیه ممکن است داشته باشد ، اما نفوذ پذیری آن در موانع و دیوارهای ساختمان عالی است و مصرف باتری آن بسیار کم است.

نکته ای که باید به آن توجه داشت ، این است که این تکنولوژی مناسب تجهیزات متحرک نمی باشد.

 

CAT-M1 در طرف دیگر ، میتواند با پهنای باند 1.4MHz کار کند که این به شما سرعت انتقال داده بیشتری میدهد ، عموما تجهیزاتی که با این تکنولوژی کار می نمایند ، پیچیده تر و گران قیمت تر هستند. امکان ارتباط صوتی در این روش ممکن است ، همچنین تاخیر بسیار کمتری دارد که این مزیت این روش را برای ردیابی تجهیزات متحرک با دقت بالا مناسب می نماید. 

nbiot vs catm1

هر دو تکنولوژی NB-IoT و Cat-M1 میتوانند به حالت خواب (Sleep mode) بروند تا بتوانند مدت زمان عملکرد خود را با افزایش مدت زمان تکرار قطعی (eDRX) و عملکرد های کاهش توان (PSM) که به شدت توان مصرفی را کاهش میدهند ، افزایش دهند.

بعلاوه ، هر دو فناوری از پوشش سیگنال پیشرفته در هر ایستگاه پایه پشتیبانی می کنند. با قابلیت پوشش گسترده ، NB-IoT برای استفاده در کاربردهایی که میزان داده بسیار کم  و شرایط ارتباط رادیویی بسیار چالش بر انگیزتر است مناسب تر می باشد.

مقایسه NB-iot با CAT-M1

به صورت خلاصه :

– تکنولوژی CAT-M1 حدودا 3 برابر سریعتر از NB-IoT است و نسبت به سایر تکنولوژی های هم رده خود در شبکه 4G LTE کم مصرف تر است اما نه به اندازه NB-IoT. 

– CAT-M1  قابلیت ارتباط صوتی VoLTE دارد ، چیزی که در NB-IoT پشتیبانی نمیشود.

– CAT-M1 برای تجهیزات متحرک مناسب است ، در حالی که NB-IoT برای تجهیزات ثابت مناسب است.

– در تجهیزاتی که تاخیر ارتباط مهم است ، مانند تجهیزاتی که علائم حیاتی یا اطلاعات حساس را ارسال میکنند ، بهتر است از NB-IoT استفاده نشود.

– نکته آخر اینکه ، ممکن است همه کشورها(اپراتورها) یکی یا هر دو این تکنولوژی ها را پشتیبانی نکنند .

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

بررسی مزایا و معایب درایورهای روبردی DOB

درایورهای LED خطی به دلیل معماری ساده وکم‌هزینه بودن ساخت آن‌ها، سر و صدای زیادی در صنعت روشنایی به پا کرده‌اند. در این مقاله شما را با مزایا و معایب منابع تغذیه خطی‌ای که برای کاربردهای روشنایی LED طراحی شده‌اند آشنا می‌کنیم.

ادامه مطلب »
راهنمای انتخاب منبع تغذیه
راهنمای انتخاب منبع تغذیه آزمایشگاهی

انتخاب یک منبع تغذیه آزمایشگاهی مناسب با توجه به نیاز شما مستلزم آگاهی کامل از ویژگی ها و تفاوت های منبع تغذیه های موجود در بازار است. قطعا علم بر این ویژگی ها و تفاوت ها به شما کمک می کند تا خرید منبع تغذیه آزمایشگاهی شما هدفمند و در مسیر نیاز هایتان باشد و مجبور به خرید چند منبع تغذیه نشوید که در نهایت فقط قفسه‌های انبار شما را پر می‌کنند.

ادامه مطلب »
×

سلام

اگر نیاز به راهنمایی درباره محصولات و خدمات ما دارید از طریق واتساپ با متخصصین ما تماس بگیرید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟